Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘De binnenvaart blijft niet vanzelf properste modus’

Antwerpen

De totale uitstoot van de binnenvaart is nog steeds lager dan die van het wegvervoer, maar de Europese binnenvaart verliest terrein. De komst van de Non-Road Mobile Machinery (NRMM)-regelgeving met strengere normen voor nieuwe scheepsmotoren (Stage V) kan eraan bijdragen dat de binnenvaart de schoonste modus blijft. Maar een nieuwe motor is duur.

1 / 1
De samenvloeiing Rijn en Moezel bij Koblenz. (Foto Justin Gleissner)

De samenvloeiing Rijn en Moezel bij Koblenz. (Foto Justin Gleissner)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Peter Janssens

    Of omgekeerd, als we de vrachtwagen in de praktijk moeten gaan meten stoten ze veel meer uit dan op de testbank gemeten. Nog zo een , 50% CO2 reductie vanaf het ijkpunt, hebben veel binnenvaartondernemers al lang gerealiseerd. Of nog een , rij ieder jaar in de VS personen auto's die ze hier in de ban willen doen, zwaar, groot en vervuilend. Intussen rij ik daar met zo'n bak ook gewoon een op 13/14 omdat daar de infrastructuur past bij het vervoermiddel. Hier is alles te klein met als gevolg een onnodig hoog brandstof verbruik.Maar goed, geen/ dom beleid is ook beleid.

  • Henk Eleveld

    De overheid meet met twee maten en ik denk dat ze dat uit onkunde doen.
    Een uitspraak van een ambtenaar bij besprekingen betreft metingen aan de pijp bewijst dat des temeer. Meneer zei dat de scheepsmotoren gemeten moeten worden bij vol vermogen en niet bij gebruikt vermogen. Dus 2000 pk is 2000 pk en er wordt niet gemeten bij werkelijk gebruik bij zeg maar bijvoorbeeld 40 á 50 % gebruik.
    Dit is een vrij realistisch beeld uit de praktijk en dus ook de werkelijke uitstoot.!
    Ja zegt ie: "Zo kan ik het ook meten dan zit je haast aan de maximaal toegestane norm". Daar breekt toch je klomp van.!!

  • G.M. Noldes

    @ heer Stienstra.
    Het is nog veel erger. Het gaat niet eens om een 1 cent per ton, laat staan een kwartje.

    Toen ik bijna 10 jaar geleden een buis heb gehangen ben ik de discussie aangegaan met diverse Franse en Duitse bevrachters (ik lade bijna nooit in NL od BE) over het feit dat mijn "footprint" kleiner was dan die van mijn collega's. Dat vonden ze allemaal prachtig, maar meer geld zat er niet in. Daar vroeg ik ook niet om, ik vroeg alleen maar om prioriteit boven mijn collega die niets aan "vergroening/duurzaamheid" deden.
    Ik werd nog net niet uitgelachen. Het antwoord was vaak tweeledig:
    1- ik hield toch al meer over als mijn collega.
    2- Als ik prioriteit kreeg, dan kreeg de bevrachter last met mijn collega's (nou en denk ik dan)

    Zolang er geen directe of indirecte prikkel is om te verduurzamen ben ik tot de conclusie gekomen dat investeren in duurzaamheid in de, toch zeker, kleine binnenvaart, gelijk staat aan kapitaal vernietigen.

    Lijkt me ook een mooi discussie punt in een samenwerkingsverband die een toerbeurt handhaaft onder de leden. Krijgt de "vergroener" prioriteit en/of meer geld????





  • M. Smitsman

    De metingen zijn niet eerlijk want ze tellen bij de vrachtwagens de uitstoot pas mee vanaf 30 km/per uur. Zo kan ik het ook.

  • a.o stienstra

    Zolang de binnenvaart voor een appel en een ei blijft varen maakt het geen donder uit . Uiteindelijk gaat het gewoon om de prijs voor transport. . Als ik nu voor een ton investeer om groener te varen maar de buurman met een ouwe GM bied zich eigen voor een kwartje goedkoper aan heeft hij de reis en ik heb het nakijken.
    Dat is helaas de realiteit

Lees ook