Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Biobrandstof voor ‘IKEA-schepen’ uit houtresten en afvalstoffen

ROTTERDAM

Meubelfabrikant IKEA, de rederij CMA CGM, het GoodShipping Program en Port of Rotterdam starten 19 maart in Rotterdam een pilot project met biobrandstof verkregen uit houtafval en gebruikt frituurvet. De brandstof is ontwikkeld door GoodFuels dat de nieuwe brandstof drie jaar heeft getest in samenwerking met fabrikanten van scheepsmotoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Peter Janssens

    Problemen creëren, vooral niet oplossen, om de kiezer een rad voor ogen te draaien ( leeg te schudden) Maar goed weer een paar subsidie rijken en poepverhalen voor een de geschiedenisboeken erbij. Zou er überhaupt nog iemand zijn die begrijpt dat als je niet weet wat er in je shit zit, je op de verkeerde positie zit? En als je het wel weet je net als iedere normale burger/ crimineel in het gevang hoort?

  • M. Smitsman

    Volledig eens G.M. Noldes!

  • G.M. Noldes

    Daar gaan we weer, de zoveelste leugen in de CO2 discussie.

    Uit de pijp van dat schip komt EXACT evenveel CO2 als bij het verstoken van fossiele brandstoffen. De "winst" is politiek/rekenkundig. Omdat een ambtenaar in Brussel, niet gehinderd door enige vorm kennis, vind dat CO2 uitstoot door brandstof waar BIO voorstaat niet MEEGEREKEND hoeft te worden bij de uitstoot, maar hij is er wel degelijk.
    Dus wat is de "winst" voor de klimaat gekkies die een sektarisch geloof hebben in de CO2 hypothese???

    Elke brandstof van organische oorsprong (zowel BIO als FOSIEL) stoot nagenoeg dezelfde hoeveelheid CO2 uit om dezelfde hoeveelheid energie vrij te krijgen.

    Een ander opgehemeld alternatief, GTL, heeft (well to wheel) zelfs 1,5 keer zoveel CO2 uitstoot als gewone diesel. Over "bio" uit palm en dergelijke maar te zwijgen, om bv "blauwe diesel" te maken.

    De enigste winst die ik zie is dat er uit "afval" brandstof gemaakt word, maar de "klimaat winst" (voor wie het gelooft) is volkomen GELOGEN.

    En de pers (dus ook Schuttevaer) roeptoetert alleen het politiek "correcte" linkse gezwam na zonder enige kritische noot, of feiten check.

Lees ook