Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Eerste snelloper Wärtsilä

NEW ORLEANS

Wärtsilä heeft op de International Workboat Show in New Orleans een compacte high-speed motor gepresenteerd, de Wärtsilä 14 (W14). Het is voor het eerst dat het in langzaamlopers en medium speed-motoren gespecialiseerde Wärtsilä een snelloper op de markt brengt. De motor is ontwikkeld in een samenwerking met Liebherr.

1 / 1
De V16-versie van de in samenwerking met Liebherr door Wärtsilä ontwikkelde W14 high-speed motor. (Illustraties Wärtsilä)

De V16-versie van de in samenwerking met Liebherr door Wärtsilä ontwikkelde W14 high-speed motor. (Illustraties Wärtsilä)

  • W14 gebaseerd op D96 van Liebherr

Door Hans Heynen
De Wärtsilä 14 is vanaf de tweede helft van 2019 leverbaar in een V12- en een V16-versie, met vermogens van 755 tot 1340 KW bij 1500 tot 1800 toeren in de voortstuwingsuitvoeringen en 675 tot 1155 KWe in de hulpmotor- en generator-uitvoeringen. De V12-motoren hebben een inhoud van 27 liter, de V16-motoren van 36 liter. De compacte en relatief lichte motoren zijn onder meer geschikt voor sleepboten, vissersschepen en veerboten. De motor lijkt met name te zijn ontwikkeld voor gebruik in hybride en dieselelektrische voortstuwingsinstallaties. Hij voldoet aan de IMO III emissienorm en zal ook aan strengere emissienormen kunnen voldoen. De motor is uitgerust met een digitaal multi-injectie common rail-systeem.

Zwitsers fabricaat
Of er ook een EU Stage V-gecertificeerde versie voor de Europese binnenvaart komt is nog niet bekendgemaakt, maar valt zeker niet uit te sluiten. De W14 is namelijk ontwikkeld in samenwerking met Liebherr, een van de grootste fabrikanten van bouwmachines ter wereld en gebaseerd op de Liebherr D9612 en D9616 (V12 en V16) dieselmotoren. Die motoren worden door Liebherr Machines  in het Zwitserse Bulle gebouwd. Ook de Wärtsilä 14 wordt daar straks geproduceerd. 
Liebherr heeft ook V20-versie van deze motor, de D9620, met een vermogen van 1100 tot 1900 kW. Die is voor off road-toepassingen al in een EU Stage V-gecertificeerde versie leverbaar. Voor dieseltreinen wordt ook al de EU Stage V-gecertificeerde D966 (zescilinder lijnversie) gebouwd in samenwerking met Voith Turbo.  
Ook voor bouwkranen, mijnbouwmachines en andere off road-toepassingen bouwt Liebherr intussen al diverse Stage V-gecertificeerde dieselmotoren. 
Liebherr is verantwoordelijk voor de productontwikkeling, classificatie en productie van de Wärtsilä 14, die in de IMO III-versie een nabehandelingssysteem met SCR-katalysator van Wärtsilä krijgt.
‘We zijn erg trots op deze kleine maar krachtige high speed-motor’, zei vicepresident Stefan Wijk van Wärtsilä Marine Power Solutions bij de presentatie in New Orleans. ‘Het luidt een nieuwe, strategisch
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook