Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Generator op hoofdmotor wint Dame Design Award

Amsterdam

Generatoren draaien vaak langdurig onderbelast. Dat is verspilling van brandstof en sneu voor het milieu. Een door de hoofdmotor via een tandwiel, hydraulische pomp of distributieriem aangedreven (hulp)generator is dan een interessante optie om op onderhouds- en brandstofkosten te besparen.

1 / 2
Nigel Calder, schrijver van ‘Boatowner’s Mechanical and Electrical Manual’ en ‘Marine Diesel Engines’, test het Integrel-systeem in de werkplaats van Triskel Marine. (Foto Triskel Marine)

Nigel Calder, schrijver van ‘Boatowner’s Mechanical and Electrical Manual’ en ‘Marine Diesel Engines’, test het Integrel-systeem in de werkplaats van Triskel Marine. (Foto Triskel Marine)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Hein Danser

    Ik heb al jaren een 48 v. Dynamo op de hoofdmotor en een accupakket van 44 KWh. 3 omvormers en laders. Dus hoe kan zo bedrijf een prijs winnen, wie kontroleerd dat??

  • W de Wijs

    Ja ik dacht ook al gelijk : dat bestaat al.

  • G.M. Noldes

    Hiep hiep hoera we hebben weer een wiel.

    dit soort systemen bestaan minstens 10 a 15jaar.

    Vaar zelf al vier jaar met zo'n systeem. Met 43,2 kw aan accu's, 9,6 kw dc generator met viertraps regeling en omvormers in drie fase configuratie (dus gewoon drie fase 380 volt uit de accu) met een piekvermogen van 27 Kva.
    Dat alles op 24 volt dus zo (zonder verlies door op of neer om te vormen) op elk (binnen) schip toe te passen.
    accu's van LifeLine (ontwikkeld voor de USA army)
    dynamo van Delstar (Canadees) borstel loos hoog rendement en kan continu die 9,6 kw leveren.
    viertraps regelaar van Sterling Power (Engels)
    Omvormers van Studer (Zwitsers)
    Dit zit allemaal in de hogere prijsklasse en is een duizend of 8 a 9 goedkoper als bij Damen, En dan ook nog veel meer accu capaciteit en piek vermogen hebben.

    Dus het innovatieve zit hem denk ik in de duurdere prijs ppffffffffff

Lees ook