Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Toepassing PM-motor maakt roerpropeller zeer compact

HAMBURG

De door Veth Propulsion ontwikkelde Veth Integrated L-drive roerpropeller is één van de genomineerden voor de Maritime Innovation Award die 12 november tijdens het Maritime Gala wordt uitgereikt.

1 / 2
Deze op SMM getoonde contraroterende Veth Integrated L-drive roerpropeller is van het type VL-550i. De roerpropeller heeft een vier- en een zevenblads schroef. De voorste propeller is groter en heeft een kleinere spoed dan de achterste. De compacte permanent-magneet elektromotor is watergekoeld en heeft geïsoleerde lagers. (Foto Hans Heynen)

Deze op SMM getoonde contraroterende Veth Integrated L-drive roerpropeller is van het type VL-550i. De roerpropeller heeft een vier- en een zevenblads schroef. De voorste propeller is groter en heeft een kleinere spoed dan de achterste. De compacte permanent-magneet elektromotor is watergekoeld en heeft geïsoleerde lagers. (Foto Hans Heynen)

  • Veth Integrated L-drive steekt slechts 41 centimeter boven vlak uit

  • Genomineerd voor Innovation Award

Door Hans Heynen
Gebruik van een in de bovenkast geïntegreerde permanent-magneet (PM) elektromotor maakt deze L-drive roerpropeller of azimuth thruster aanzienlijk compacter dan door asynchrone elektromotoren aangedreven L-drives van Veth. ‘Het hoogteverschil tussen een VL-550 L-drive met asynchrone elektromotor en een VL-550i Integrated L-drive is ruim twee meter', stelde een medewerker van Veth tijdens de SMM in Hamburg. ‘De traditionele L-drive steekt 2,45 meter boven het vlak, de Integrated L-drive maar 41 centimeter.'

Dat maakt het een interessante roerpropeller voor schepen met een lage holte onder het achterdek, zoals veerboten en offshore supply-schepen en maakt het ook mogelijk schepen anders te ontwerpen, bijvoorbeeld met extra bemanningsruimte achter en de generatoren in het voorschip.

Extreem laag
De extreem lage inbouwhoogte werd gerealiseerd door de toch al lage en compacte permanent-magneetmotor (tot 60% kleiner en 85% lager dan een asynchroon-motor, maar wel met een grotere diameter) ook nog anders op te stellen. De traditionele bovenkast met het lantaarnstuk verdween, evenals de binnenscheepse tandwieloverbrenging. Aanpassingen aan de stuurlagers en stuurkast maakten het mogelijk om de PM-motor binnen de tandkrans van het besturingssysteem te plaatsen en op de verticale as van het staartstuk aan te sluiten.

Geen pod
Podpropellers, met een in de gondel of onderkast geplaatste PM-motor, hebben ook een zeer geringe inbouwhoogte, maar daar koos Veth niet voor. Dan zou ook het staartstuk volledig moeten worden veranderd en een grotere onderkast nodig zijn. Nu kan men ontwerpen van bestaande staartstukken zonder grote aanpassingen gebruiken. ‘We maken al tientallen jaren thrusters. Die hoeven we nu niet helemaal opnieuw te ontwerpen voor dit type.'

Het staartstuk  heeft wel een optimalere stroomlijn gekregen met een kleinere diameter van de onderwatertandwielkast.

De PM-motor van de op de SMM getoonde contraroterende Integrated L-drive maakt maximaal 900 toeren. Met een reductie van 3,5:1 kom je dan op 257 toeren voor de schroeven. De motor drijft de verticale as direct aan via een flexibel koppelstuk. Een extra steunlager vangt de krachten op.

Tot 2300 kW
De Integrated-L-drive is leverbaar voor vermogens van 300 tot 2300 kW. ‘In deze combinatie hebben we twee bewezen technieken samengebracht', aldus de medewerker. ‘Onze thrusters en de PM-motor. Dit type elektromotoren wordt in de zee- en binnenvaart al langer gebruikt en ook in de Tesla en de Opel Ampera.  Ze zijn erg efficiënt en leveren een hoog koppel. Het rendement van de watergekoelde PM-motoren ligt in deellast zo'n 5% hoger dan van asynchrone motoren.'  

Het door Damen Shipyards voor Noorse zalmkwekers gebouwde vissersschip Volt Processor (43 x 12 meter) is als eerste uitgerust met Integrated L-Drives. Er zitten twee VL-550i, (375 kW/900 toeren) thrusters met straalbuis in. En er zijn meer projecten in opdracht. Zo komen in een door Jongert gebouwd jacht twee VL-700i-CR (550 kW/ 830 toeren ) Integrated L-drives te staan.  

Export
Er is ook interesse uit de Verenigde Staten en Canada voor de nieuwe azimuth thruster. Sinds de overname van Veth Propulsion in juni 2018 door het Amerikaanse TwinDisc heeft het Papendrechtse bedrijf daar goede ingangen en veel servicepunten. De in Wisconsin gevestigde transmissiespecialist betaalde afgelopen zomer 59 miljoen dollar voor Veth Propulsion, plus 3,3 miljoen euro in aandelen TwinDisc.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook