Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ballastloos LNG-bunkerschip Kairos nog dit jaar in Baltische zee

KLAPEIDA

Nog voor het einde van dit jaar zal het LNG-bunkerschip Kairos van Babcock Schulte Energy in het Litouwse Klaipeida afmeren. Het schip, met een tankcapaciteit van 7500 m3 begon op 17 oktober de reis van de Zuidkoreaanse Hyundai Mipo werf naar de Baltische Zee.

1 / 1
De naar voren geplaatste accommodatie in combinatie met de relatief lichte LNG-lading maakte een scheepsontwerp zonder zeewaterballastsysteem mogelijk. (Foto via LNG World Shipping)

De naar voren geplaatste accommodatie in combinatie met de relatief lichte LNG-lading maakte een scheepsontwerp zonder zeewaterballastsysteem mogelijk. (Foto via LNG World Shipping)

Het gaat volgens LNG World Shipping om het eerste ballastloze bunkerschip, gebouwd in opdracht van Bernhard Schulte Ship Management uit Hamburg en mede ontwikkeld door het Britse ingenieursbureau Babcock. Met de bouw werd in februari van dit jaar begonnen. Het schip wordt gecharterd door Nauticor, 90% eigendom van Bomin Linde en met een 10% aandeel van het Litouwse Klaipedos Nafta.

De Kairos is niet alleen beschikbaar voor het bunkeren van schepen maar zal ook kleine LNG-terminals bevoorraden. Het is op dit moment het grootste LNG-bunkerschip ter wereld. Die titel is het kwijt zo gauw het 8500 m3 bunkerschip dat het Chinese gasbedrijf ENN afgelopen week bestelde, in de vaart komt. Het wordt gebouwd bij Dalian Shipbuilding Industry Company en gaat in 2020 varen vanuit de ENN LNG terminal in Zhousan.

In de komende jaren zal nog een aantal bunkerschepen haar intrede doen in de zeeën van Noord-Europa. Het Estlandse Eesti Gaas sloot onlangs een overeenkomst met Damen Shipyards voor het laten bouwen van van een aantal bunkerschepen met een capaciteit van 6000 kuub. Het eerste schip van deze serie komt in 2020 in de vaart.

Het aantal ship-to-ship bunkerschepen in dienst en in aanbouw is in 2018 gestegen tot een kleine 20. Het systeem werd geïntroduceerd in 2013 toen het Noorse Seagas (170 m3) begon met het vrijwel dagelijks bevoorraden van de ro-pax ferry Viking Grace met 70 m3 LNG.

Aan de ‘monopoliepositie' van de Seagas kwam in 2017 een einde toen de Energy Zeebrugge (5000 m3) in Zeebrugge, de Coralius (5800 m3) in de westelijke Baltische Zee en Skagerrak en de Cardissa (6500 m3) in bedrijf gingen. (WdN)

bron: LNG World Shipping

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook