Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zulu vaart in 2021 autonoom

Kapellen

De nieuwste Zulu-schepen worden voorbereid op autonome technieken en gaan vanaf eind 2020, begin 2021 ook daadwerkelijk zelfstandig varen. Directeur Antoon van Coillie van het Vlaamse Blue Line Logistics zegt momenteel in gesprek te zijn met de autoriteiten in Vlaanderen, Wallonië en Nederland over de mogelijkheden. Een van de twee nieuwe Zulu's die binnenkort van de werf komen, wordt gebruikt om proeven mee te doen.

1 / 1
Marylou Overmeer van Tesco en Antoon van Coillie van Blue Line Logistics. (Foto Bart Oosterveld)

Marylou Overmeer van Tesco en Antoon van Coillie van Blue Line Logistics. (Foto Bart Oosterveld)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • j Teunisse

    Autonoom varen. Dan moeten diverse wetten worden veranderd.ook buiten Nederland En ook de verzekeraars zullen daar ook hun mening over hebben.

  • Jim Grooten

    Schippers zouden de Watertruck+ in de smiezen moeten houden,deze bakken mogen alleen door een watertruck+ duwboot verplaats worden.Dit is het concept waar de 11 miljoen van Europa en enkele miljoenen subsidies van Belgie en Nederland .
    Watertruck VIII is in september te water gelaten.
    Zover ik weet is er nog geen Watertruck+duwboot gebouwd.

  • M. den Hertog

    De regelgeving in Nederland veranderen gaat zo traag dat het autonoom varen op grotere vaarwegen nog wel even zal duren. En dan nog maar te zwijgen van het RPR, dat door flink aantal landen moet worden geaccepteerd en aangepast worden.
    Die catamarans passen helemaal niet op de kempen omdat ze te hoog zijn.
    Ik zou iedere schipper willen aanraden verzin iets leuks, laat het lijken dat het "groen" is of "autonoom varen" of nog beter allebij. Strijk lekker wat belasting centen op c.q. subsidie en als het niet werkt, wat natuurlijk voorgeprogrammeerd is, en vertel dan dat men het concept gaat heroverwegen.

  • G.M. Noldes

    Het is niet alleen het feit dat er bergen subsidie gaan naar zoiets, maar ze worden ook aan alle kanten bevoordeelt door bv vaarweg beheerder.
    Er vaart een Zulu (klasse 2 schip) van Mol/Olmen naar Meerhout (klasse 5+ vaarweg) met afval containers (dwars geladen) met de toestemming om met uitstekende lading te varen!!!!!!!!!!! Niet een paar centimeter, maar gewoon 30 a 40 cm. Welke particulier mag dat ook???????

    Ik vraag me ook af hoe artikel 6.28 van het BPR word gehandhaafd bij autonoom varen??
    Of valt dat weer onder dezelfde categorie als containerschepen, waarbij ik zelden of nooit artikel 6.28 gehandhaafd zie?

  • A. le Cessie

    Het is geen slaapbank, maar een slapende bank.

    Hoeveel vermogen zit er van deze mensen zelf in?

    Het zijn dromen, fabeltje of hoe je het wilt noemen.

    Over een paar jaar weer het oude liedje. Subsidie gestopt schepen kapot en in
    de hoek. Maar goed de belastingetaler betaald.

  • W de Wijs

    Als de subsidie op is varen de "Zulu's" helemaal niet meer....

  • A. Elzinga

    zo een slaapbank, dat worden luxe schepen. das niet gering.

Lees ook