Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Clip #76 Loflied op de langzaamloper (1) - Deutz RV8M 545 op de Jannelien

AMSTERDAM [UPDATE]

Even overwoog schipper Jan Geluk van de 86-meter Jannelien zijn Deutz RV8M 545 van 660 pk uit 1961 te vervangen door een CCR 2-motor, maar hij heeft zich bedacht. ‘Voor mijn gevoel ga ik dan een goed stuk materiaal wegdoen en ik krijg er minder voor terug', zegt hij.

1 / 1
Klik hieronder op de video met het verhaal van Jan Geluk over zijn Deutz RV8M 545 motor. (Beeld uit de video)

Klik hieronder op de video met het verhaal van Jan Geluk over zijn Deutz RV8M 545 motor. (Beeld uit de video)

Tekst en video Heere Heeresma Jr
Volgens hem voldoet zijn langzaamloper al aan de CCR-eisen. ‘Ze mogen bij mij gerust komen meten. De radar zit boven de uitlaat en die blijft spierwit. Er is volgens mij geen een toerenmaker, hoe schoon die ook is, die daaraan voldoet.'

Ook wat onderhoud betreft ziet Jan Geluk alleen maar voordelen. ‘Je hebt minder onderhoud met deze motor. Als ik kijk wat deze kostte in de 18 jaar dat ik het schip nu heb, dan zit ik nog onder de 2000 euro per jaar aan alle onderhoud en reparaties bij mekaar. Dat haal je met een toerenmaker nooit, zo laag. Ik kan nooit een goedkopere motor krijgen als ik nu heb.'

Onze Amsterdamse verslaggever maakt korte video's (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips' zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • H. A. van Laak

    Vandaag weer een collega gehoord die als ik zijn Deutz 545 een CCR twee gelijkwaardig certificaat gaat halen. met GTL als hulpmiddel. Hij doet dit wel onder toezicht met garantie voor schadevergoeding tijdens ombouw.

  • J.C Hagens

    Een prachtige Machine, voor 5 jaar terug had ik een MWM van 750 PK, schone autos en schoon achterdek, nu heb ik een CCR 2 Motor, vieze autos en een vies achterdek, leve de vooruitgang, en leve de leugen van het milieu.

  • M. Smitsman

    Klasse dit! Toen was de motorentechniek op het hoogtepunt! Daarna is het alleen maar terug gegaan. Alle sjoemeltoeters en softwarebellen ten spijt.

Lees ook