Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Wisseltrofee Schuttevaer Motorenquiz glanst als nooit tevoren

PAPENDRECHT

De nieuwe champions league van scheepsdieselexperts kwam zaterdag 9 juni bijeen tussen de dieselmotoren van de SHVP in Papendrecht. Verschillende vedetten moesten het veld ruimen, na een dramatisch verlopen Schuttevaer Motorenquiz-competitie. Uitzonderlijk, maar het gaf extra glans aan de Schuttevaer SHVP Wisseltrofee voor oud-hwtk Willem Voorhout.

1 / 1
Schuttevaer Motorenquiz-winnaar Willem Voorhout en zijn partner Janet den Ouden (midden) kregen bloemen en de trip naar Volvo Zweden uit handen van Roosje Welten en directeur Jan-Willem Vissers van Volvo Europe, Office Benelux. (Foto Arco van Eijmsbergen)

Schuttevaer Motorenquiz-winnaar Willem Voorhout en zijn partner Janet den Ouden (midden) kregen bloemen en de trip naar Volvo Zweden uit handen van Roosje Welten en directeur Jan-Willem Vissers van Volvo Europe, Office Benelux. (Foto Arco van Eijmsbergen)

  • Schuttevaer Motorenquizwinnaar Willem Voorhout gelauwerd naar Zweden

  • ‘Zeven fouten kun je je normaal niet permitteren'  

Door Patrick Naaraat
Er kwamen spelers naar de prijsuitreiking die nooit hadden verwacht tot de beste 10 inzenders van de 25 vragen tellende quiz te behoren. Zeven fouten kun je je normaal niet permitteren voor een unieke kans om de evolutie van de dieselmotor te zien, horen en voelen. De grote motorencollectie van de Stichting Historische Verbrandingsmotoren (SHVP) is namelijk niet alleen om naar te kijken. Speciaal voor vrienden (donateurs) en de champions league van scheepsdieselexperts worden ze ook één voor één gestart. Zoals de zescilinder Werkspoor TM356 uit 1935, goed voor 460 pk bij 320 toeren. Meer dan 35.000 kilo ijzer, dat met een zucht lucht, trillend en bonkend tot leven komt. Hoe mooi is dat.

Zuigers trekken
Hoofdwerktuigkundige Willem Voorhout (67) heeft op zee veel met Werkspoor gevaren, vooral de TM410 kent hij van binnen en buiten. ‘Wij deden alles zelf aan boord. We trokken zuigers, reviseerden de complete motor. Dat gebeurt nu niet meer.' Het zou ook niet meer kunnen. ‘Toen zaten we op een schip van 5500 ton met 35 man aan boord.' Meer dan dubbel zoveel als nu gebruikelijk is.

Voorhout voer 20 jaar. Bij de Holland Amerika Lijn, Willem Muller, ITC en Wijsmuller. Hij was onder meer de eerste hwtk van de in 1983 opgeleverde halfafzinkbare Mighty Servant 1 van Wijsmuller, die nog steeds in de vaart is. Hij maakte uitzonderlijke transporten mee van enorme boorplatformen en droogdokken. Maar eind jaren ‘80 kwam Wijsmuller in financiële problemen en ging Voorhout aan de wal. Hij werd hoofd meet- en regeltechniek bij de Technische Dienst van het Academisch Ziekenhuis Utrecht, het huidige UMC.

De zee is echter niet uit de familie verdwenen. Zijn beide zoons, Ruben en Matthijs, gaan na de vakantie naar het vierde jaar van maritiem instituut Willem Barentsz op Terschelling. Ruben behoorde dit jaar ook tot de beste Motorenquiz-deelnemers, maar kon vanwege zijn studie niet naar Papendrecht komen.

Huldiging
Voor het gezelschap dat ‘s morgen rond 10 uur in het museum verschijnt is duidelijk dat Voorhout, die als enige 24 vragen goed beantwoordde, een prestatie van formaat heeft geleverd. Eeuwige roem heeft hij verdiend. Wie er langs loopt, raakt even de felbegeerde wisseltrofee aan. Het is een gewichtig kunststukje, bestaande uit onder meer een zuiger en krukas van een eencilinder Petter. Voorhout mag het meenemen. Zijn naam staat er in gegraveerd. Een ingelijste oorkonde bekrachtigt zijn kunde.

En daar blijft het niet bij. Volvo Penta Europe, Office Benelux biedt de winnaar voor het tweede jaar op rij een extraatje aan om je vingers bij af te likken. Een geheel verzorgde trip naar Zweden met rondleidingen door de Volvo-fabrieken en het -museum. Voorhout en zijn vrouw Janet den Oude krijgen de prijs en bloemen uit handen van directeur Jan-Willem Vissers en PR-manager Roosje Welten.

Vissers is onder de indruk van de SHVP-collectie, die zijn bedrijf intussen ook sponsort, en heeft bewondering voor de quizdeelnemers. ‘Het was ons ook al opgevallen dat de quiz moeilijk was dit jaar. We krijgen er vaak wel vragen over, zelfs mensen aan de balie, maar dit jaar bleef het stil.'

Lang studeren
Hoe moeilijk, blijkt ook uit de ontboezemingen van de quizzers, die tegen het eind van de middag nog even napraten bij een door de SHVP aangeboden biertje. Er wordt hard gestudeerd op de vragen. Bijvoorbeeld door foto's te maken van de afbeeldingen in de krant, om ze vervolgens te kunnen uitzoomen en zo misschien extra details te ontwaren. Google is handig, maar geeft niet altijd antwoord.

‘Ik ben er wel 100 uur mee bezig geweest', zegt een zandschipper, die buitengewoon gedegen te werk gaat. Een ander vertelt er een volle zondag aan te hebben besteed, tot zijn vrouw zei dat het tijd werd. Iedereen kondigde aan volgend jaar weer een gooi te doen naar triomf. De juryvoorzitter beloofde makkelijker vragen. Maar voor de kopgroep hoeft dat niet zo nodig. ‘Het moet wel de champions league blijven.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook