Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Veerboot Folgefonn heeft geen mens nodig om af te meren

Bergen

Het Finse technologieconcern Wärtsilä heeft met succes een innovatieve autodocking-technologie getest. De proeven werden uitgevoerd met de Folgefonn, een 83-meter lange veerboot van de Noorse rederij Norled.

1 / 2
De innovatieve Wärtsilä autodocking-technologie werd uitgeprobeerd op de veerboot Folgefonn van Norled. (Foto Wärtsilä)

De innovatieve Wärtsilä autodocking-technologie werd uitgeprobeerd op de veerboot Folgefonn van Norled. (Foto Wärtsilä)

  • Wärtsilä test eerste autodocking-installatie ter wereld

  • ‘Automatisch afmeren efficiënter en sneller'

Door Patrick Naaraat
Het veerschip beschikt over een hybride aandrijving en is al eerder uitgerust met een draadloos oplaadsysteem van Wärtsilä. De installatie van autodocking op een veerboot is volgens Wärtsilä een wereldprimeur.

De autodocking-tests hadden plaats in januari en werden in april afgerond met havendokproeven. Wärtsilä claimt dat tijdens de praktijkproeven de kapitein op geen enkel moment handmatig de besturing hoefde over te nemen.

Volgens de procedure wordt het systeem op circa 2000 meter afstand van de aanlegplaats geactiveerd, terwijl het schip nog op normale snelheid vaart. Het systeem vertraagt dan geleidelijk de snelheid en activeert volledig automatisch de line-up en docking-manoeuvre, totdat het schip op de afmeerlocatie is aangekomen en vastgelegd. Wanneer het schip weer klaar is om uit te varen, kan het systeem op een identieke manier, maar dan omgekeerd, worden gebruikt voor de vertrekprocedure.

Veiliger
De software regelt automatisch het volledige manoeuvreren van het schip, inclusief de besturing en voortstuwing. Op elk moment is nog steeds een handmatige tussenkomst en controle mogelijk. ‘De automatische functie stelt scheepsofficieren in staat om zich buiten het stuurhuis te concentreren op de actuele, lokale situatie, waardoor de veiligheid en betrouwbaarheid van de activiteiten wordt verbeterd', stelt Wärtsilä.

De autodocking-technologie levert volgens de fabrikant opmerkelijke voordelen op. De belangrijkste is wel dat de veiligheid toeneemt, omdat de kans op menselijke fouten afneemt. Verder zou minder slijtage ontstaan omdat de thrusters doelmatiger worden gebruikt. De computer stuurt bij het aanmeren efficiënter en nauwkeuriger dan de mens. Het gaat ook sneller, waardoor volgens Wärtsilä in principe meer tijd beschikbaar komt voor laden en lossen op de aanlegplaats.

Meer automatisch
Norled heeft de Folgefonn, die 76 auto's en 300 passagiers kan vervoeren, aan Wärtsilä ter beschikking gesteld voor de verdere ontwikkeling van meerdere Wärtsilä Smart Marine-producten en -systemen. Het schip is eerder onder meer al voorzien van een energieoptimalisatie-systeem,  hybride vermogenssysteem en draadloos opladen van batterijen door middel van inductie. De veerboot kan nu dus automatisch draadloos opladen, automatisch vacuüm afmeren en automatisch aanmeren.

‘Deze tests vormen een belangrijk element binnen Wärtsilä's algehele visie op Smart Marine', zegt Roger Holm, president Wärtsilä Marine Solutions. ‘Autodocking kan een essentieel onderdeel van ons aanbod worden voor de veerboot- en andere scheepvaartmarkten. Het bevordert onze activiteiten gericht op het leiden van de transformatie naar een nieuw tijdperk, met hoge efficiëntie en winstgevendheid voor onze klanten'.

Het autodocking-project wordt ondersteund door het Noorse staatsbedrijf Innovasjon Norge (Innovation Norway).

Afstandbesturing
Vorig jaar beproefde hetzelfde Wärtsilä-team met succes afstandsbesturing op een schip dat op de Noordzee voer en werd bestuurd vanaf een locatie in San Diego, Californië. De ontwikkeling van intelligente schepen staat centraal in de visie van Wärtsilä op een Smart Marine Ecosysteem. Het autodocking-systeem wordt gezien als een belangrijke stap naar volledig autonoom varende schepen.

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • G.M. Noldes

    Als ik dit lees dan moeten alle Europesche vaarweg beheerders het automatiseren over laten aan Wartsila.
    Mijn ervaring de afgelopen 25 a 30 jaar is dat alle automatisering en/of moderniseringen aan kunstwerken de gebruiker van de vaarweg tijd kost. Dit loopt in sommige gevallen op tot bijna drie maal zo lang als hand bediening.
    Dus als het bovenstaande waar is (en dat betwijfel ik) is het een keurige prestatie.

  • M. den Hertog

    Wellicht iets voor GVB-veren? Op deze manier kunnen ze in ieder geval de computer de schuld geven als die veerboot op de kade botst.

Lees ook