Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

OPINIE: Biodiesel snelste weg naar vergroening

ROTTERDAM

Eigenlijk zag ik er niet zoveel in, dat bijmengen van additieven in dieselolie, want waarom zou je niet standaard gewoon het beste (en schoonste) product aanbieden aan de markt? Ook toepassing van biobrandstoffen, 10 jaar geleden nog de moeder aller oplossingen, vond ik eigenlijk al een beetje achterhaald. Het is nu vooral elektrisch wat de klok slaat - er varen al 35 schepen met een elektromotor op de schroefas - en natuurlijk waterstof.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • G.M. Noldes

    Hoorde vanmorgen op de radio, dat ze BIO-diesel gaan maken van niet recyclebaar plastic!!!!!!!

    Wie er nu nog iets van snapt mag het mij uitleggen.

  • Hein Danser

    Ik vind meten aan de pijp WEL belangrijk. In de grafieken staan de waardes volgens een test. Die test gaat /duurt bijvoorbeeld 60 minuten. Van die 60 minuten draait de motor 12 min. 100% belasting, dus hoog CO2 uitstoot!! 30 minuten 75% , 9 minuten 50% en 9 minuten 25%. Deze belastingcijfers van de motor, komen niet overeen met de werkelijkheid!! Doordat ze volgens deze methode meten en daaraan de waardes koppelen , die bijvoorbeeld een CCR 2 motor mag uitstoten. Zou het zomaar kunnen zijn, dat je met een CCR 1 motor onder de waardes blijft van een CCR 2 motor, doordat je vaarprofiel heel anders is, als ze in de test gebruiken. Daarom vind ik meten aan de pijp zo belangrijk!!

  • Hein Danser

    Wanneer biodiesel net zoiets is als groene stroom, is het een papieren gedrocht. En heeft niets te maken met: >> beter voor milieu.

  • G.M. Noldes

    Geheel met dhr Smitsman eens.
    Ik heb nog enkele toevoegingen.

    Bio-diesel is net zo vervuilend als gewone diesel. Het is niet omdat het woordje BIO ervoor staat dat er minder co2 fijnstof of noX word uitgestoten, die verschillen zijn minimaal.
    Bio-diesel gaat over het klimaatneutraal verhaal en het feit dat het gewas waar bio-diesel van gemaakt is de uitgestoten co2 al heeft opgenomen.
    Kijk ik naar de definitie van fossiele brandstof, dan lees ik het volgende: Brandstoffen ontstaan uit resten van biologisch materiaal in het verre verleden.
    Ergo de co2 die ik nu uitstoot is ooit al eens opgenomen.

    Meneer de Vries, heeft u wel eens op de ring rond Antwerpen gestaan (rijden is daar meest van de tijd onmogelijk)? Hoe komt u aan het sprookje dat 80% van de vrachtwagens euro 6 is?????? En al reeds eerder aangekaart, wat gebeurd er met de hier afgeschreven oude vracht wagens? Oja die staan met een Oosteuropese nummerplaat op de ring rond Antwerpen (en andere steden).
    Sterker nog die gaan gewoon op de maasvlakte een containertje halen, want tegen betaling van een paar centen mag je gewoon met je Euro-0 autootje de zg milieu zone in. Ook in Rotterdam is milieu gewoon een verdien model.

    De enigste oplossing is waterstof. Het enigste probleem van waterstof is dat het (nog) niet in het verdien model van bv Shell, BP, Exxon, Monsanto of Bayer zit.

    Alles wat er nu als oplossing word aangedragen, buiten waterstof, zijn schijnoplossingen om het huidige verdien model te behouden.

    Wat betreft de roetfilter. Ik weet dat roetfilters verwijderd worden. Google het maar eens. Ook op schepen, omdat het filter nooit optimaal werkt door het zeer wisselende belastings patroon. Het filter gaat dichtzitten, meer tegendruk en de uitlaat gaat lekken. De luchtkwaliteit (en roet aanslag) in de machine kamer is gigantisch slecht.
    Bo-rent had 70 % van de roetfilters verwijderd uit zijn diesel busjes die in de verhuur zitten.

    ps Ik hoop toch van harte dat die vulkaan op Hawai minimaal stage-V is ;-)



  • M. Smitsman

    Nu graag nog het verhaal waarvan de biodiesel geproduceerd gaat worden...

    Dat is waarschijnlijk dezelfde klucht als de “bio”massa die bijgestookt wordt in energiecentrales. In Amerika en ongetwijfeld ook andere delen van de wereld, worden in rap tempo bomen gekapt en versnippert om vervolgens door een zeeschip varend op zware stookolie, niet zijnde bio stookolie, verscheept te worden naar ons kikkerlandje. Dan kan er honderd keer het certificaatje biomassa aan hangen terwijl dat helemaal niet zo bio is.

    Dit zal met de bio diesel net zo gaan, want de productie daarvan komt ten laste van de oliehoudende landbouwgewassen die normaal voor de wereldvoedsel productie bestemd zijn. Saillant detail is dat deze gewassen over het algemeen in landen verbouwd worden waar het al helemaal niet zo goed gaat met de voedsel en watervoorziening. Maar dat maakt allemaal niet uit want dat is ver van ons bed. Als wij maar het gevoel hebben dat we de wereld aan het redden zijn van de ondergang.

    Voor het echter zover is, zal er nog wel een klimaattop georganiseerd worden waar bij de wereldleiders ditmaal geheel emissie neutraal naar toe zullen komen. Degenen die van ver komen per zeilschip of paard en wagen. En voor degenen die dichterbij wonen zal de fiets of anderszins het vervoermiddel zijn. En dit alles in het belang van een zero emmissie klimaattop. Want goed voorbeeld doet goed volgen.

Lees ook