Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Motorenquiz draait uit op slagveld

Deventer

De Schuttevaer Motorenquiz 2018 is uitgedraaid op een waar slagveld. Oudgedienden hebben het veld moeten ruimen en zullen dit jaar niet bij de prijsuitreiking zijn. Er vielen dikke onvoldoendes. Nooit eerder werden zoveel fouten gemaakt.

1 / 1

  • ‘De ramp voltrok zich vanaf vraag 1'

  • Speciale vermelding voor Stefanie Kuup

Door Patrick Naaraat
Maar het kan niet anders of er is een winnaar uit de bus gekomen. Al bleef ook die niet foutloos. Daarover later meer.

De juryvoorzitter is geschrokken van het drama dat zich voor zijn ogen voltrok. Het begon al angstwekkend toen de gebruikelijke dikke stroom snelle inzendingen uitbleef. De deelnemers zwoegden langer dan normaal op de vragen en de inzendingen druppelden binnen. Verschillende deelnemers vroegen een herkansing en stuurden naderhand een verbeterde versie op. Zonder dat dit de overwinning dichtbij bracht overigens.

Het ging eigenlijk al meteen mis bij vraag 1, over het mariniseren van truckmotoren. De overgrote meerderheid koos voor vervanging van de radiateur door intercooling. Helaas, bij een radiateur is ook al sprake van intercooling en dat blijft zo wanneer hij wordt vervangen door bijvoorbeeld een warmtewisselaar in een koelbun. Het juiste antwoord werd eerder uitgelegd in een artikel op de techniekpagina van Schuttevaer over het mariniseren van een Paccar DAF: er moeten versnellingsbaksignalen worden gesimuleerd. Ja, wie bedenkt zoiets.

En toen ging het maar door. Oké, dat een stator niet moet worden gezocht in een wtk-overall, dat was makkelijk. Maar die ronde stalen plaat dan, met groeven erin? Het kon van alles zijn, slechts een minderheid herkende er een koppelingsplaat in. Uit een Brevo keerkoppeling in dit geval.

Een lelijke fout maakten de samenstellers van de quiz zelf ook. Bij de vraag over aanhaalmomenten werd niet de juiste notatie gebruikt. Maar gek genoeg hinderde dát de meeste deelnemers dan weer niet, want deze vraag werd overwegend correct beantwoord.

Bijzonder
Een speciale vermelding gaat naar Stefanie Kuup van het ms Nivoma met haar nobele poging om door te dringen tot de volledig mannelijke champions league van motorspecialisten. ‘Ik wil bewijzen dat een a-technische vrouw met een beetje googelen een heel eind kan komen!' En inderdaad, ze eindigde in de middenmoot. Zeker niet slecht, gezien de moeilijkheidsgraad van deze editie.

Bijzonder was ook de brief die wij ontvingen van een anonieme collega van Jaap van Vliet. ‘Dit is de uitslag van mijn collega. Hij vult ieder jaar de quiz in, maar doet er niets mee. Dus daar lag hij weer. Nu dacht ik, ik ga ‘m stiekem opsturen.'

Goed initiatief, maar evenals talloze andere ‘stille' deelnemers zal Van Vliet hebben ingezien dat hij net iets teveel moest gokken en de Top 10 niet zou halen.

Houd moed
Voor al diegenen die dit jaar roemloos ten onder zijn gegaan: houd moed. Wij gaan volgend jaar onze uiterste best doen hanteerbare vragen te bedenken.

En wie kwam er dan gelauwerd uit de strijd? Jawel, een oudgediende, al jaren behorend tot de besten, maar nog nooit uitgeroepen tot winnaar. Hij maakte als enige slechts één fout. De Schuttevaer SHVP Wisseltrofee 2018 gaat naar Willem Voorhout uit Soest. En daar blijft het niet bij, ook Volvo Penta in Zweden legt binnenkort de rode loper voor hem uit.

Uitgenodigd op 9 juni aanstaande voor de prijsuitreiking en het jaarlijkse motorenfestijn in het museum van de SHVP in Papendrecht zijn: Ton Bruijstens, Wim Fluijt, Steef Manssen, Ruben Voorhout, Arnoud Kleijpoel, Lou Grilk, Bart Verkade, André de Ridder, Peter Scholten en George Westerbeek. Van harte gefeliciteerd! Het mag een prestatie van formaat heten.

 

En dan nu de antwoorden:
1. Om een moderne truckmotor te mariniseren... (A) moeten versnellingsbaksignalen worden gesimuleerd.

2. Wat is CLO? (D) Zwavelvrije en CO2-neutrale biologische stookolie.

3. De conditie van een motor is het best te bewaken met... (C) cilinderdruksensoren.

4. Een voorbeeld van een klimaatneutrale brandstof is... (B) ammoniak.

5. Waarom zijn carterexplosies zeldzaam geworden? (D) Dankzij elektronische meetinstrumenten.

6. Een stator vinden we in.... (A) een borstelloze elektromotor.

7. Wat is dit? (Foto 1) (B) Een compacte SCR-katalysator met roetfilter.

8. Waarom neemt de CO2-uitstoot in Nederland sinds kort weer toe? (A) Dieselauto's raken uit de gratie en benzinemotoren stoten meer CO2 uit.

9. Babbitmetaal wordt gebruikt... (D) aan de binnenkant van glijlagers.

10. Bij een beperkte motorrevisie wordt de diameter van de... (B) zuigers groter en drijfstanglagers kleiner.

11. Dit is... (Foto 2) (C) een koppelingsplaat.

12. Dit is... (Foto 3) (D) een verwarmer voor de brandstofverdamper.

13. We zien hier... (Foto 4) (A) de voorloper van een keerkoppeling.

14. Bij jachten is er vaak waterinjectie in de uitlaat. Waarom? (C) Het vermindert de geluidsproductie door afkoeling.

15. Je hebt een nieuwe uitlaatdemper en kunt er over de hele lengte doorheen kijken. Welke soort demper is het? (A) Een absorptiedemper.

16. Na de koude start is het voor de motor het beste om... (C) direct op de helft van het maximale toerental te gaan varen.

17. Wat doet een turbo nou eigenlijk? (B) Hij blaast de inlaatgassen extra hard in de cilinder.

18. Aanhaalmomenten, bijvoorbeeld van kopbouten, werden vroeger uitgedrukt in kg/m en tegenwoordig in N/m. Hoeveel is 100 kg/m? (C) 1 kN/m.

19. Je vaart bij windstil weer over stilstaand water, met constant motortoerental.

Je verlaat de diepe vaargeul en gaat over een ondieper stuk. Wat gebeurt er met de vaarsnelheid en uitlaattemperatuur? (D) De snelheid daalt, de uitlaattemperatuur stijgt.

20. Er komt een pluimpje lichtgrijze rook uit de uitlaat. Wat is er aan de hand? (B) De motor is net gestart, is steenkoud en heeft een ochtendhumeur.

21. Bij gelijk elektrisch vermogen in wattage... (B) moet de kabel op 24 volt dikker zijn dan op 230 volt, omdat de stroom groter is.

22. Wat is cavitatie en waarom kan het schadelijk zijn? (A) Het aanstromende water kan het schroefblad niet volgen, waardoor vacuümholtes ontstaan aan de zuigkant van de schroef. Deze holtes imploderen met zeer hoge piekdrukken die schade kunnen veroorzaken.

23. Welk merk verbrandingsmotor is dit en hoeveel cilinders heeft hij? (Foto 5) (C) Een zescilinder Lister Blackstone.

24. Synthetische of biobrandstoffen hebben als belangrijk voordeel dat... (D) Vrijwel geen extra CO2 aan de atmosfeer wordt toegevoegd.

25. Er bestaat een prototype van een verbrandingsmotor... (A) met evenwijdig aan de krukas draaiende zuigers en cilinders (Duke Engine).

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook