Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Oude ketel uit stoomsleepboot Noordzee gehesen

DEN HELDER

Met een grote mobiele telescoopkraan is bij Damen Shipyards Den Helder de 17 ton wegende stoomketel uit het ketelruim van de monumentale zeegaande stoomsleepboot Noordzee gehesen. De afgekeurde ketel uit 1922 wordt binnenkort vervangen door een geheel opgeknapt, jonger exemplaar.

1 / 2
Met een mobiele telescoopkraan is de 17 ton wegende stoomketel uit het ruim van de sleper Noordzee getakeld. (Foto SSN)

Met een mobiele telescoopkraan is de 17 ton wegende stoomketel uit het ruim van de sleper Noordzee getakeld. (Foto SSN)

Aan de hijsoperatie op de Helderse werf gingen wel de nodige voorbereidingen vooraf. Nadat eerst al het leidingwerk aan en om de ketel plus de vlamkasten en de isolatie waren verwijderd, moest een groot gat in het dek rond de schoorsteen worden gezaagd. ‘Hierna kon pas de mobiele telescoopkraan in actie komen', zegt woordvoerder Paul Schaap van de Stichting Stoomsleepboot Noordzee.

‘Met behulp van de kraan werden eerst de schoorsteen en de sleephaak van de sleepboot getakeld. Dit alles had een gewicht van 3,5 ton. Vervolgens moest de stoomketel precies onder het gat dat in het dek was gezaagd, gemanoeuvreerd worden. Pas hierna kon de robuuste stoomketel, die maar liefst 17 ton woog, uit het ketelruim getakeld worden. De oude ketel is in 1922 gefabriceerd op de Blohm & Voss werf in Hamburg.' De komende tijd zal worden gebruik om het ketelruim schoon te maken en te conserveren.

Vervangende ketel
Ondertussen wordt door diverse vrijwilligers achter de schermen hard gewerkt om de vervangende ketel met toebehoren gereed te maken voor installatie aan boord van de Noordzee. Dit gaat binnenkort gebeuren. Paul Schaap: ‘Met het verwijderen van de oude ketel is een heel belangrijke stap gezet om de unieke sleepboot in haar oude glorie te herstellen om deze straks weer als werkend industrieel erfgoed aan het nageslacht te kunnen tonen.'

De Stichting Stoomsleepboot Noordzee verwacht in de loop van dit jaar weer met de Noordzee te kunnen varen, maar is nog wel op zoek naar donateurs om de restauratie ook financieel rond te krijgen.

De zeegaande stoomsleepboot Noordzee, met 1922 als bouwjaar, heeft een vaste ligplaats in Museumhaven Willemsoord in Den Helder, waar een grote groep enthousiaste vrijwilligers zich met hart en ziel inzet om het unieke vaartuig geheel te restaureren. (DvdM)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook