Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Autopilot naar ‘next level'

Rotterdam/Stuttgart

Alphatron Marine in Rotterdam brengt met het Duitse Argonics een geautomatiseerd autopilot-systeem voor de binnenvaart op de markt. Het AlphaRiverTrack systeem stuurt een schip zelfstandig over een op de elektronische kaart uitgezette koerslijn, inclusief alle bochten.

1 / 2
Aansturing van de geautomatiseerde autopilot. (Tekening Argonics / Bureau OMA)

Aansturing van de geautomatiseerde autopilot. (Tekening Argonics / Bureau OMA)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Hein Danser

    Dit bied kansen, voor de echte riviermannen. Zomaar een fantasie advertentie van mij: Ik bied u een track aan van Tiel naar Iffersheim, garantie 300 m./uur sneller als u huidige vaarstijl! 50 euri per reis., haha

  • JJ Steenstra

    Mooie ontwikkeling! Net als bij de zelfrijdende auto heel wat hobbels te gaan voordat het betrouwbaar genoeg is maar het is weer een stap op de weg van de toekomst.

  • E.O.P. Lansmeer

    Ja en dan nieuwe verbodsborden die je gebieden de cruisecontrol uit te zetten wegens gevaarlijk weg gedeelte Euh oh ja we zitten op het water, het AlphaRiverTrack systeem uitzetten wegens file vorming nou ja hoe dan ook niemand in de binnenvaart even als op de weg in nog ingesteld op dit soort systemen en zo lang dat nog niet zo is leid het alleen tot nog meer aanvaringen en aanrijdingen.

  • J.G.J. van Maren

    dus dan kan ik binnenkort ook tracks gaan kopen, bijvoorbeeld van koppelverbanden die de diepste track op de cm weter omdat ze vaak diep liggen? nu nog een volg systeem zoals in mijn auto. en je krijgt weer ouderwetse slepen op de rijn maar dan digitaal aan elkaar verbonden? goed idee misschien kan ik me dan nog iets goedkoper aanbieden, om zo de economie te stimuleren.

  • J. van der Voet

    Volgens mij heeft radio holland dit al jaren, in samenwerking met periskal... verder ook met dhr. Noldes eens dat dit de veiligheid ook niet echt ten goede komt, brandstofbesparing geloof ik helemaal al niet in.

  • G.M. Noldes

    Volgens mij kan een auto piloot van Navmate dit al 15 jaar, maar mij is verteld dat het niet mocht.

    Het verhaal is ook weer doorspekt met allerlei verkoop praat, die in een heel klein aantal gevallen waar zouden kunnen zijn.

    Veiligheid:
    Nu word er al bijna niet meer opgelet in de stuurhut, en staat er een 45 inch flatscreen dag en nacht te spelen. De volgende stap is ff naar beneden en een eitje bakken, want het schip vaart toch wel over mijn trackje?
    Ook hoor ik de toekomstige marifoon conversatie al:
    Kunt U ff aan de kant, want U zit op MIJN track. Of helemaal geen conversatie maar een grote knal.
    Wat denk je van een power napje aan het IJ-vuur, duurt wel ff eer dat we in Lelystad zijn.
    Dit kan ik me ook voorstellen op de Nieuwe Merwede, Hollands diep en op veel meer plaatsen.

    Nu roept Alphatron gelijk dat het systeem daar niet voor bedoeld is. Dat klopt helemaal, maar de wapen handelaar roept ook om het hardst dat wapens niemand doden.

    Vanuit het oogpunt van Alphatron snap ik het wel. De volgende VERPLICHTING vanuit de CCR is een aanvarings alarm, omdat het over een trackje varen nogal eens geleid heeft tot aanvaringen.
    Weer een nieuwe markt.

    Ik ben er van overtuigd dat in 80 tot 90% van de tijd het systeem MISbruikt word en niet gebruikt.

    Uiteraard kan er niets meer verkocht worden zonder dat het brandstof bespaard. Hoeveel is het nu, 10, 20 of misschien wel 75 %.
    Ik gok op 0,000000000000000000004 %. Even veel als bij een tanker het leidingwerk onder deks te maken ivm lucht weerstand, of huishoud folie over een luiken kap trekken ivm met lucht weerstand.
    Het binnenboord halen van wrijfhouten heeft meer effect op het brandstof verbruik als een piloot die een piloot aanstuurt.

    Resumerend, leuk tooltje om straks bij gebrek aan echte schippers een blik Slovenen met een kano patent toe te laten op de Westeuropesche wateren.

    PS, zou me niks verbazen als de drie passagierschepen van Viking waren ;-)

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.