Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Eerste ferry met Azipod aandrijving

HELSINKI

De nieuwe cruiseferry van Viking Line, die in China bij Xiamen Shipbuildng Industry wordt gebouwd, krijgt een Azipod aandrijvingssysteem van ABB. Het is de eerste keer dat een ferry een Azipod aandrijving krijgt. ABB levert ook de generatoren, stroomdistributiesystemen en boegschroefmotoren voor de ferry.

1 / 1
Artist's impression van de nieuwe ferry van Viking Line met Azipod aandrijving. (Afbeelding ABB)

Artist's impression van de nieuwe ferry van Viking Line met Azipod aandrijving. (Afbeelding ABB)

De ferry van Viking Line wordt opgeleverd in 2020 en  heeft 13 dekken, meet 63.000 gt en kan 2800 passagiers herbergen. Het schip gaat varen tussen de Finse haven Turku, de Äland eilanden en de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Net als haar voorganger de Viking Grace gaat de nieuwe cruiseferry op LNG varen.  Het schip krijgt Azipod XO aandrijvingsunits, die bij uitstek geschikt zijn voor de cruisemarkt vanwege zuinigheid en gemakkelijk onderhoud. Ook voldoet dit type aan ijsklasse 1A.

Viking Line heeft een optie genomen op de bouw van een tweede schip bij de Xiamen werf. (MdV)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.