Eerste ferry met Azipod aandrijving

De nieuwe cruiseferry van Viking Line, die in China bij Xiamen Shipbuildng Industry wordt gebouwd, krijgt een Azipod aandrijvingssysteem van ABB. Het is de eerste keer dat een ferry een Azipod aandrijving krijgt. ABB levert ook de generatoren, stroomdistributiesystemen en boegschroefmotoren voor de ferry.

Eerste ferry met Azipod aandrijving

De ferry van Viking Line wordt opgeleverd in 2020 en  heeft 13 dekken, meet 63.000 gt en kan 2800 passagiers herbergen. Het schip gaat varen tussen de Finse haven Turku, de Äland eilanden en de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Net als haar voorganger de Viking Grace gaat de nieuwe cruiseferry op LNG varen.  Het schip krijgt Azipod XO aandrijvingsunits, die bij uitstek geschikt zijn voor de cruisemarkt vanwege zuinigheid en gemakkelijk onderhoud. Ook voldoet dit type aan ijsklasse 1A.

Viking Line heeft een optie genomen op de bouw van een tweede schip bij de Xiamen werf.

Eerste ferry met Azipod aandrijving | Schuttevaer.nl

Eerste ferry met Azipod aandrijving

De nieuwe cruiseferry van Viking Line, die in China bij Xiamen Shipbuildng Industry wordt gebouwd, krijgt een Azipod aandrijvingssysteem van ABB. Het is de eerste keer dat een ferry een Azipod aandrijving krijgt. ABB levert ook de generatoren, stroomdistributiesystemen en boegschroefmotoren voor de ferry.

Eerste ferry met Azipod aandrijving

De ferry van Viking Line wordt opgeleverd in 2020 en  heeft 13 dekken, meet 63.000 gt en kan 2800 passagiers herbergen. Het schip gaat varen tussen de Finse haven Turku, de Äland eilanden en de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Net als haar voorganger de Viking Grace gaat de nieuwe cruiseferry op LNG varen.  Het schip krijgt Azipod XO aandrijvingsunits, die bij uitstek geschikt zijn voor de cruisemarkt vanwege zuinigheid en gemakkelijk onderhoud. Ook voldoet dit type aan ijsklasse 1A.

Viking Line heeft een optie genomen op de bouw van een tweede schip bij de Xiamen werf.