Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Met YES halen ook bestaande motoren Stage V emissienorm

YERSEKE

Yerseke Engine Services (YES) heeft, in samenwerking met de maritieme uitlaatspecialist Discom, een systeem ontwikkeld waarmee nieuwe en gebruikte CCR 2, CCR 1 en oudere zware binnenvaartmotoren (boven 570 kW) kunnen voldoen aan NRMM EU Stage V emissienormen, die vanaf 2020 gelden voor nieuwe binnenvaartmotoren.

1 / 1
De 3512C op de testbank van YES in Yerseke. Naast de motor de module voor het uitlaatsysteem. De onderste module bevat het roetfilter, de bovenste de SCR katalysator. (Foto Hans Heynen)

De 3512C op de testbank van YES in Yerseke. Naast de motor de module voor het uitlaatsysteem. De onderste module bevat het roetfilter, de bovenste de SCR katalysator. (Foto Hans Heynen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • C.J.J le Sage

    Zomaar een vraagje ?
    Waarom alleen boven de 570 KW en niet voor kleinere motoren.
    Bij het upgrade van motoren geeft echt niemand thuis. Zelf een motor van geen naar euro stage lll a gebracht (equivalent ) aan ccr 2. Ligt al sinds januari bij IL&T nog nooit wat gehoord.

  • J.R. Meijer

    Het slechte nieuws voor de Wagter is, dat er helaas geen milieubewuste verladers zijn die ook maar een cent extra betalen voor zijn mooie initiatief. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat bij meerdere gegadigden voor een reis hij misschien de voorkeur krijgt. Maar daarmee komt de investering niet terug vrees ik.
    Nog meer slecht nieuws is, dat dit al het zoveelste project is. Er zijn al tientallen bedrijven geweest die een prima (of iets minder prima) werkende SCR-katalysator/roetfilter ontwikkelden en waar we als de subsidie op was nooit meer iets van hebben gehoord. Er zijn honderden miljoenen aan EU geld beschikbaar voor vergroening van de vloot.
    Ik heb ooit eens achterop een bierviltje bereken dat als al het geld zou worden uitgedeeld aan de hele binnenvloot om aan de Stage5 norm te voldoen door of een nieuwe motor te plaatsen of nageschakelde techniek er geld over zou blijven. Maar we gaan gewoon door met honderden keren het wiel opnieuw uitvinden tot het geld op is.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.