Minimale CO2-uitstoot voor Van den Herik’s kraanschip Prins 6

In de werkhaven van Van den Herik te Sliedrecht is 20 juli het diesel-elektrische kraanschip Prins 6 (65 x 9,50 meter) gedoopt. Het door scheepswerf Poppen uit Zwartsluis gebouwde schip is zo ontworpen dat verbruik en CO?-uitstoot minimaal zijn.

Minimale CO2-uitstoot voor Van den Herik's kraanschip Prins 6
  • RWS beter af door opdrachten naar voren te halen

  • Poppen bouwt groen kraanschip voor Van den Herik

Door Hans Heynen
‘Met dit nieuwe kraanschip zijn we klaar voor prachtige toekomstige projecten op waterbouwkundig gebied in havens en op rivieren, een sector waarin we groot zijn geworden en die nog altijd belangrijk is voor ons’, zei directeur Isolde Struijk van Van den Herik tijdens de doop. ‘Dit is een belangrijke stap in de modernisering van onze vloot.’

Twee generatoren

De elektrische 441 kW L-drive roerpropeller en 283 kW boegschroef van Veth Propulsion en de elektrische PLM 1217E (12 ton op 17 meter) kraan van Pulleman worden met de overige apparatuur gevoed door twee dieselgeneratoren in het voorschip, een 635 kW Mitsubishi en een 296 kW Scania. In principe is één generator voldoende om alle elektrische apparatuur te laten draaien. ‘Wanneer niet te hard wordt gevaren volstaat de Scania, die is ook zwaar genoeg voor de kraan. Een managementsysteem geeft aan welke generator het beste kan worden gebruikt.’

Tractieaccu’s vervangen de havengenerator. ‘Wanneer het schip een paar dagen stilligt, bijvoorbeeld in het weekend, leveren die stroom aan het boordnet. Wanneer het schip langer stilligt en de accu’s te leeg raken springt automatisch de generator bij en laadt ze in een uur weer op’, zegt Struijk.

Groen schip

De kraan is uitgerust met een systeem dat energie terugwint wanneer de last wordt gevierd. De elektromotor wekt dan stroom op. ‘Dat sluit aan bij het groene karakter van het schip’, zegt directeur Martin Poppen van Scheepswerf Poppen. ‘Wanneer de kraan dan zwaait, wat tijdens werkzaamheden meestal het geval is, wordt de stroom daar direct voor gebruikt. Dat bespaart 20% tot 30% energie.’

Voor de stabiliteit van het schip rijdt de kraan verzakt in de beun. De stroomkabel loopt over een kabelgoot langs de den naar een haspel op het voorschip en rolt daar automatisch in en uit wanneer de kraan rijdt.

Net als bij het eerder door Poppen gebouwde kraanschip Doris (57,50 x 9,50 meter), voor de Duitse waterbouwer Herbert Lülsdorf, is veel Hardox-staal gebruikt om de sterkte van het schip te vergroten en het gewicht laag te houden. Het is gebruikt voor de wanden van de beun (524 kuub, 1016 ton), gangboorden, den, oploop en kimmen. Net als de Doris heeft de Prins 6 drie telescopische spudpalen.

Moeilijke periode

Hoewel het goed gaat met Van den Herik zit de sector de komende jaren nog in een moeilijke periode. ‘Er zit een dip in de markt die een aantal jaren aanhoudt’, zegt Struijk. ‘In 2020 besteedt de overheid weer meer werk aan. Wij hebben voorgesteld projecten naar voren te schuiven. Dan voorkom je dat de prijzen in 2020 sterk stijgen door een piek in het aanbod.’

Het groene karakter van de Prins 6 kan voordeel opleveren bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten. ‘Maar in veel gevallen is de prijs nog altijd doorslaggevend’, zegt Struijk, de kleindochter van Jan Hendrik van den Herik die het familiebedrijf in 1946 startte. 

Uitrijden van het motorkraanschip Prins 6 bij Poppen. (YouTube video)

 

Minimale CO2-uitstoot voor Van den Herik’s kraanschip Prins 6 | Schuttevaer.nl

Minimale CO2-uitstoot voor Van den Herik’s kraanschip Prins 6

In de werkhaven van Van den Herik te Sliedrecht is 20 juli het diesel-elektrische kraanschip Prins 6 (65 x 9,50 meter) gedoopt. Het door scheepswerf Poppen uit Zwartsluis gebouwde schip is zo ontworpen dat verbruik en CO?-uitstoot minimaal zijn.

Minimale CO2-uitstoot voor Van den Herik's kraanschip Prins 6
  • RWS beter af door opdrachten naar voren te halen

  • Poppen bouwt groen kraanschip voor Van den Herik

Door Hans Heynen
‘Met dit nieuwe kraanschip zijn we klaar voor prachtige toekomstige projecten op waterbouwkundig gebied in havens en op rivieren, een sector waarin we groot zijn geworden en die nog altijd belangrijk is voor ons’, zei directeur Isolde Struijk van Van den Herik tijdens de doop. ‘Dit is een belangrijke stap in de modernisering van onze vloot.’

Twee generatoren

De elektrische 441 kW L-drive roerpropeller en 283 kW boegschroef van Veth Propulsion en de elektrische PLM 1217E (12 ton op 17 meter) kraan van Pulleman worden met de overige apparatuur gevoed door twee dieselgeneratoren in het voorschip, een 635 kW Mitsubishi en een 296 kW Scania. In principe is één generator voldoende om alle elektrische apparatuur te laten draaien. ‘Wanneer niet te hard wordt gevaren volstaat de Scania, die is ook zwaar genoeg voor de kraan. Een managementsysteem geeft aan welke generator het beste kan worden gebruikt.’

Tractieaccu’s vervangen de havengenerator. ‘Wanneer het schip een paar dagen stilligt, bijvoorbeeld in het weekend, leveren die stroom aan het boordnet. Wanneer het schip langer stilligt en de accu’s te leeg raken springt automatisch de generator bij en laadt ze in een uur weer op’, zegt Struijk.

Groen schip

De kraan is uitgerust met een systeem dat energie terugwint wanneer de last wordt gevierd. De elektromotor wekt dan stroom op. ‘Dat sluit aan bij het groene karakter van het schip’, zegt directeur Martin Poppen van Scheepswerf Poppen. ‘Wanneer de kraan dan zwaait, wat tijdens werkzaamheden meestal het geval is, wordt de stroom daar direct voor gebruikt. Dat bespaart 20% tot 30% energie.’

Voor de stabiliteit van het schip rijdt de kraan verzakt in de beun. De stroomkabel loopt over een kabelgoot langs de den naar een haspel op het voorschip en rolt daar automatisch in en uit wanneer de kraan rijdt.

Net als bij het eerder door Poppen gebouwde kraanschip Doris (57,50 x 9,50 meter), voor de Duitse waterbouwer Herbert Lülsdorf, is veel Hardox-staal gebruikt om de sterkte van het schip te vergroten en het gewicht laag te houden. Het is gebruikt voor de wanden van de beun (524 kuub, 1016 ton), gangboorden, den, oploop en kimmen. Net als de Doris heeft de Prins 6 drie telescopische spudpalen.

Moeilijke periode

Hoewel het goed gaat met Van den Herik zit de sector de komende jaren nog in een moeilijke periode. ‘Er zit een dip in de markt die een aantal jaren aanhoudt’, zegt Struijk. ‘In 2020 besteedt de overheid weer meer werk aan. Wij hebben voorgesteld projecten naar voren te schuiven. Dan voorkom je dat de prijzen in 2020 sterk stijgen door een piek in het aanbod.’

Het groene karakter van de Prins 6 kan voordeel opleveren bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten. ‘Maar in veel gevallen is de prijs nog altijd doorslaggevend’, zegt Struijk, de kleindochter van Jan Hendrik van den Herik die het familiebedrijf in 1946 startte. 

Uitrijden van het motorkraanschip Prins 6 bij Poppen. (YouTube video)