Column VIV: Vergroening binnenvaart is een absolute noodzaak

De motorenbranchevereniging VIV heeft dit jaar als doel minimaal de helft van haar leden te bezoeken. Tijdens deze bezoeken kijken we naar wat er zoal leeft onder de leden en waar de VIV hulp kan bieden. Het zal geen verrassing zijn dat een groot deel van de tijd die ik nu bij de leden zit besteed wordt aan Stage V.

Door: Michel Voorwinde, directeur VIV
De onduidelijkheid is groot. Voor kleine vermogens is alles nog wel redelijk overzichtelijk, hoewel ook daar de vrees groot is dat een Stage V-motor significant meer gaat kosten dan een CCR 2-motor. Voor de grote vermogens is het wat lastiger. Fabrikanten zijn zelf nog zoekende en kijken wat de mogelijkheden zijn. Dat zorgt (nog even) voor radiostilte, wat bij de dealers en installateurs weer tot zorgen leidt. Om enige duidelijkheid te scheppen organiseert de VIV op 26 september speciaal voor leden een informatiedag. Importeurs en OEM worden uitgenodigd inzage te geven in wat er in de pijplijn zit om Stage V-gecertificeerd op de markt te brengen.
Kosten drukken
Inmiddels is bijna alle informatie over Stage V beschikbaar. De bal ligt nu bij de lokale autoriteiten die Stage V wettelijk moeten verankeren. Ook zaken die vereist zijn in de nieuwe wetgeving moeten worden georganiseerd. Dat maakt dat voor fabrikanten nog niet alles duidelijk is en dus moeten we geduld hebben voordat we weten wat we van de nieuwe regelgeving kunnen verwachten. Wel is duidelijk dat de beoogde vergroening als gevolg van de introductie van Stage V in zijn huidige vorm een moeilijke start krijgt. Daar zullen additionele zaken voor moeten worden opgetuigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column VIV: Vergroening binnenvaart is een absolute noodzaak | Schuttevaer.nl

Column VIV: Vergroening binnenvaart is een absolute noodzaak

De motorenbranchevereniging VIV heeft dit jaar als doel minimaal de helft van haar leden te bezoeken. Tijdens deze bezoeken kijken we naar wat er zoal leeft onder de leden en waar de VIV hulp kan bieden. Het zal geen verrassing zijn dat een groot deel van de tijd die ik nu bij de leden zit besteed wordt aan Stage V.

Door: Michel Voorwinde, directeur VIV
De onduidelijkheid is groot. Voor kleine vermogens is alles nog wel redelijk overzichtelijk, hoewel ook daar de vrees groot is dat een Stage V-motor significant meer gaat kosten dan een CCR 2-motor. Voor de grote vermogens is het wat lastiger. Fabrikanten zijn zelf nog zoekende en kijken wat de mogelijkheden zijn. Dat zorgt (nog even) voor radiostilte, wat bij de dealers en installateurs weer tot zorgen leidt. Om enige duidelijkheid te scheppen organiseert de VIV op 26 september speciaal voor leden een informatiedag. Importeurs en OEM worden uitgenodigd inzage te geven in wat er in de pijplijn zit om Stage V-gecertificeerd op de markt te brengen.
Kosten drukken
Inmiddels is bijna alle informatie over Stage V beschikbaar. De bal ligt nu bij de lokale autoriteiten die Stage V wettelijk moeten verankeren. Ook zaken die vereist zijn in de nieuwe wetgeving moeten worden georganiseerd. Dat maakt dat voor fabrikanten nog niet alles duidelijk is en dus moeten we geduld hebben voordat we weten wat we van de nieuwe regelgeving kunnen verwachten. Wel is duidelijk dat de beoogde vergroening als gevolg van de introductie van Stage V in zijn huidige vorm een moeilijke start krijgt. Daar zullen additionele zaken voor moeten worden opgetuigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer