Weerstandsvermindering roer scheelt 7 tot 16% brandstof
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?
Een nieuw ontwikkeld dubbel binnenvaartroer voor grotere binnenvaartschepen levert een onverwacht grote weerstandsvermindering op. De weerstand die de roeren veroorzaken daalt zo sterk dat de totale vermogensvraag, en daarmee het brandstofverbruik, met 7 tot 16% kan dalen. Het nieuwe type roer is door Machinefabriek De Waal in Werkendam ontwikkeld, na een gesprek met de schipper van een dubbelwandige 110-metertanker, die heel graag zijn brandstofverbruik wilde verlagen. De maatschappij waarvoor hij vaart wilde het vervoerscontract opzeggen omdat zijn schip meer brandstof verbruikte dan de andere schepen.
Weerstandsvermindering roer scheelt 7 tot 16% brandstof
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?