Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Als het werkt: Turbo-elektrisch

ROTTERDAM

Er wordt tegenwoordig veel in elektrische voortstuwing geïnvesteerd. In de jaren 1930 was dat ook zo, maar dan op een andere manier. Zowel de marines als diverse scheepvaartlijnen wilden af van de stoommachine en eigenlijk ook van dieselmotoren, omdat zij groot en lawaaiig waren. Er was een derde optie, de stoomturbine, die geruislozer liep en waarmee hogere snelheden waren te behalen. Helaas draaien de meeste stoomturbines veel te snel om een scheepsschroef mee te kunnen aandrijven.

1 / 2
Een artistieke afbeelding van de gerenoveerde SS California, al uitgevoerd met de enkele schoorsteen en varend op Zuid-Amerika. Ook de naam werd veranderd, namelijk in SS Uruguay.

Een artistieke afbeelding van de gerenoveerde SS California, al uitgevoerd met de enkele schoorsteen en varend op Zuid-Amerika. Ook de naam werd veranderd, namelijk in SS Uruguay.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jaap Gestman Gerardts)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook