Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Als het werkt: Hoe ver buigt een ankerketting door?

ROTTERDAM

In vroeger eeuwen bestonden er nog geen ankerkettingen en was elk anker met een ankerlijn of -tros met het schip verbonden. IJzer bestond nog niet of was veel te duur om er een scheepskettingen van te maken. Toen ijzer goedkoper werd, kwamen ankerkettingen in zwang, om in de huidige kunststoftijd juist weer gedeeltelijk te worden vervangen door ankertrossen.

1 / 1
Een gedeelte uit de studie van Huygens naar het verloop van de kettinglijn. Ondanks zijn goede bedoelingen kreeg hij het niet voor elkaar om de bijzondere eigenschappen ervan te bepalen.

Een gedeelte uit de studie van Huygens naar het verloop van de kettinglijn. Ondanks zijn goede bedoelingen kreeg hij het niet voor elkaar om de bijzondere eigenschappen ervan te bepalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jaap Gestman Gerardts)

Reacties (4)
  • Henri.Derksen

    Het voordeel van staaldraad i.p.v. een ketting is minder gewicht aan boord en geen roest in de kettingbak. Staaldraad zit dan vaak op een trommel. Volgens ES-TRIN is daarom extra lengte verplicht t.o.v. een ketting. Ook wordt er wel eens een stuk voorloopketting van 5 of 10 meter gebruikt, en bij jachten touw met inwendig een loodkoord als hulpgewicht.

  • Haran

    Ik begrijp ook niet het voordeel van draden aan een anker. Die hebben veel. min der gewicht en gaan daardoor niet plat op de bodem liggen.

  • Haran

    De kromming is natuurlijk afhankelijk van de weerstand. van de stroom. Maar als er geen horizontaal gedeelte op de bodem ligt houd het anker niet. Dus bij snelstromende rivieren zal er. veel ketting gezet moeten worden

  • Willem Voorhout

    Als op een schip door wind of stroming horizontale krachten worden uitgeoefend kan het niet zo zijn dat in het bovenste deel van de ketting alleen maar verticale krachten optreden. Er zijn dan ook horizontale krachten in dit deel van de ketting die er voor zorgen dat het schip op zijn plek blijft. De ketting zal dan ook niet verticaal uit het kluisgat naar beneden gaan maar onder een hoek naar voren wijzen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook