Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Als het werkt: De kettingboot

Dat schepen zich aan een in het water gelegen ketting kunnen voorttrekken is bekend en wordt voornamelijk in verband gebracht met Frankrijk, waar schepen door kettingsleepboten door een tunnel worden getrokken. Ook Duitsland heeft lang van kettingtractie gebruik gemaakt op de Rijn. Het voordeel was dat de kettingschepen tegenstroom bij de bergvaart beter aankonden. Maar dat er ook in Nederland, in stil water, ten minste één kettingboot is geweest, en wel als pont over het IJ, is minder bekend.

1 / 1
Bergingswerkzaamheden van de Amsterdamse kettingboot in 1920. Gezien de lengte van de schoorsteen die boven water uitsteekt, is het schip al 1 à 2 meter gelicht.

Bergingswerkzaamheden van de Amsterdamse kettingboot in 1920. Gezien de lengte van de schoorsteen die boven water uitsteekt, is het schip al 1 à 2 meter gelicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • j.hagens

    Leuk artikel, het schijnt dat er vroeger ponten waren die via een rails onder water
    naar de overkant gingen, er stond een artikel in Vereniging de Binnenvaart.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook