Als het werkt: De kettingboot

Dat schepen zich aan een in het water gelegen ketting kunnen voorttrekken is bekend en wordt voornamelijk in verband gebracht met Frankrijk, waar schepen door kettingsleepboten door een tunnel worden getrokken. Ook Duitsland heeft lang van kettingtractie gebruik gemaakt op de Rijn. Het voordeel was dat de kettingschepen tegenstroom bij de bergvaart beter aankonden. Maar dat er ook in Nederland, in stil water, ten minste één kettingboot is geweest, en wel als pont over het IJ, is minder bekend.

Bergingswerkzaamheden van de Amsterdamse kettingboot in 1920. Gezien de lengte van de schoorsteen die boven water uitsteekt, is het schip al 1 à 2 meter gelicht.
Bergingswerkzaamheden van de Amsterdamse kettingboot in 1920. Gezien de lengte van de schoorsteen die boven water uitsteekt, is het schip al 1 à 2 meter gelicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: De kettingboot | Schuttevaer.nl

Als het werkt: De kettingboot

Dat schepen zich aan een in het water gelegen ketting kunnen voorttrekken is bekend en wordt voornamelijk in verband gebracht met Frankrijk, waar schepen door kettingsleepboten door een tunnel worden getrokken. Ook Duitsland heeft lang van kettingtractie gebruik gemaakt op de Rijn. Het voordeel was dat de kettingschepen tegenstroom bij de bergvaart beter aankonden. Maar dat er ook in Nederland, in stil water, ten minste één kettingboot is geweest, en wel als pont over het IJ, is minder bekend.

Bergingswerkzaamheden van de Amsterdamse kettingboot in 1920. Gezien de lengte van de schoorsteen die boven water uitsteekt, is het schip al 1 à 2 meter gelicht.
Bergingswerkzaamheden van de Amsterdamse kettingboot in 1920. Gezien de lengte van de schoorsteen die boven water uitsteekt, is het schip al 1 à 2 meter gelicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer