Wärtsilä bouwt eerste shortsea bulker om naar hybride

De Hagland Captain krijgt als eerste shortsea schip een hybride voortstuwing. Wärtsilä verzorgt de refit van deze zelflossende bulkcarrier van 4699 DWT van het Noorse Hagland Shipping en mogelijk meer schepen van de rederij.

Met de nieuwe applicatie zal het schip bij het binnenlopen en uitvaren van havens volledig elektrisch aangedreven worden. De accucapaciteit is voldoende voor telkens een half uur varen. De uitstoot van stikstof en fijnstof zal zodoende met 80 tot 90% worden verminderd, net als de geluidsoverlast in de havens. De retrofit zal in september van dit jaar worden uitgevoerd. Onderdeel ervan is de aanleg van voorzieningen voor walstroom waardoor de accu’s ook op die wijze kunnen worden opgeladen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wärtsilä bouwt eerste shortsea bulker om naar hybride | Schuttevaer.nl

Wärtsilä bouwt eerste shortsea bulker om naar hybride

De Hagland Captain krijgt als eerste shortsea schip een hybride voortstuwing. Wärtsilä verzorgt de refit van deze zelflossende bulkcarrier van 4699 DWT van het Noorse Hagland Shipping en mogelijk meer schepen van de rederij.

Met de nieuwe applicatie zal het schip bij het binnenlopen en uitvaren van havens volledig elektrisch aangedreven worden. De accucapaciteit is voldoende voor telkens een half uur varen. De uitstoot van stikstof en fijnstof zal zodoende met 80 tot 90% worden verminderd, net als de geluidsoverlast in de havens. De retrofit zal in september van dit jaar worden uitgevoerd. Onderdeel ervan is de aanleg van voorzieningen voor walstroom waardoor de accu’s ook op die wijze kunnen worden opgeladen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer