Koelsysteem hypermoderne hybride ferries lekt

De Noorse veermaatschappij Fjord1 heeft een deel van de accu’s op twee van haar gloednieuwe ferries moeten vervangen nadat lekkage was opgetreden in het koelsysteem.

De ro-ro veren Møkstrafjord en Horgefjord werden vorig jaar na de zomer in dienst genomen. Ze varen een route in de buurt van Bergen met hybride diesel-elektrische aandrijving. Het 1200 kWh lithium-ion accupakket voor beide schepen is geleverd door de nieuwe fabriek van Siemens (Siemens Power Electronics Centre) in Trondheim in Noorwegen. De zusterschepen hebben als bijzonderheid dat de accu’s tijdens de stop aan de kade met walstroom worden opgeladen, zodat de ferries een deel van de tijd uitstootvrij kunnen varen. De accu’s zijn watergekoeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Koelsysteem hypermoderne hybride ferries lekt | Schuttevaer.nl

Koelsysteem hypermoderne hybride ferries lekt

De Noorse veermaatschappij Fjord1 heeft een deel van de accu’s op twee van haar gloednieuwe ferries moeten vervangen nadat lekkage was opgetreden in het koelsysteem.

De ro-ro veren Møkstrafjord en Horgefjord werden vorig jaar na de zomer in dienst genomen. Ze varen een route in de buurt van Bergen met hybride diesel-elektrische aandrijving. Het 1200 kWh lithium-ion accupakket voor beide schepen is geleverd door de nieuwe fabriek van Siemens (Siemens Power Electronics Centre) in Trondheim in Noorwegen. De zusterschepen hebben als bijzonderheid dat de accu’s tijdens de stop aan de kade met walstroom worden opgeladen, zodat de ferries een deel van de tijd uitstootvrij kunnen varen. De accu’s zijn watergekoeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer