Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Opinie: Binnenvaart moet zich druk maken over Jumbo

Veghel

Terwijl de binnenvaart naarstig bezig is te zoeken naar mogelijkheden om de vloot te vergroenen en verduurzamen zit de concurrentie niet stil. Ik heb het dan over het wegvervoer. In de binnenvaart is dieselelektrisch varen voorlopig de state-of-the-art waar het gaat om het omlaag brengen van het verbruik en de emissies. Het eerste volledig elektrisch varende binnenschip bestaat voorlopig alleen nog op papier.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • Eelco Gijsbertsen

    Uit de reacties proef ik dat de meeste lezers al om zijn.

  • C.J.J le Sage

    Waarom allemaal investeren in dingen die alsnog CO2 en NOX uitstoten.De regering heeft het klimaat akkoord getekend en moet dan zijn verantwoording nemen en inzetten op waterstof.Er zijn al wat proeven gedaan en lopen nu nog ? Zet grootschalig hier op in en stop met dieselelektrisch .Het maken van de nieuwe accu is ook niet goed voor de mensen die de grondstoffen delven ,mens onterend.Weer het zoveelste stuk met stemming makerij.

  • j Teunisse

    Als het vriest breekt de capaciteit van de accu. Bergers zijn op de rijksweg vaker actief lege Tesla’s te bergen. Oh ik wacht op een accu, compact dat hij in de gasolie bunkers past, en net zoveel energie geeft als de huidige 27 M3. of wel 300 u voortstuwing minstens. Fabrikanten, kom d’r eens in.

  • G.M. Noldes

    Kolen centrales verstoken héééél veel biomassa, dat telt niet mee in de CO2 berekening, en zo worden we dagelijks klimaat neutraal genaaid. En als ik kijk wie en wat er allemaal wind energie gebruikt moet het 28 uur per dag windkracht 18 zijn op de Noordzee ( oorzaak MSC Zoë misschien?)
    En de zon schijnt ook 24 uur per dag tegenwoordig;-)

  • A.J.A. de Bot

    Waar blijft de berekening van de TNO ton /km, co2 uitstoot. Want de electriciteit die gebruikt wordt om op te laden komt die van een kolencentrale? Het is verplaatsen van de uitstoot, van de truck naar de centrale.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook