Oude binnenvaartmotor loopt vast in emissiefuik

Ook oudere binnenvaartmotoren kunnen de dans niet te ontspringen als het gaat om vergroening. Zonder strengere emissie-eisen aan alle scheepsdiesels, raakt de binnenvaart achterop. Dat is aan de orde aan de Green Deal-tafel, waar momenteel wordt gesproken over maatregelen om de uitstoot van de binnenvaart verder te beperken.

Oude binnenvaartmotor loopt vast in emissiefuik

‘Het kan 10 jaar duren maar iedereen moet mee’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Bijzonder verhaal ,het gaat er dus om dat de schipper moet investeren en verarmen in een luchtkasteel.

    Geplaatst door: Jim Grooten op
  • Een belangrijke faalfactor is het plompverloren opleggen van richtlijnen,niemand zaagt de tak af waarop hijzelf zit.
    Prikkels die tegen het budget werken zijn rampzalig voor de invoering van betere werkwijzen,

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • Le Sage je hebt volkomen gelijk

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • We weten niet eens wat de huidige binnenvaart aan vervuiling geeft. Laten we dit eerst in kaart brengen voordat er een zogenaamde Green deal word gesloten met alle wetten die daar uit voortvloeien van dien.
    De stad Rotterdam is goed voor 20 % van de totale Nederlandse vervuiling, laten ze eerst daar maar eens wat aan doen voordat we de tot nu toe nog steeds schoonste transport sector verbieden om na 2025 Rotterdam aan te doen.
    Wat zou er gebeuren als de binnenvaart niet aan die eisen voldoet, gaat dan al het transport per as of rail???
    Wat gaat Rotterdam doen om de industrie CO2 neutraal te maken, ook een ultimatum voor 2025 anders sluiten?

    Het word eens tijd dat de binnenvaart ondernemer zelf eens wat van zich laten horen en niet ons alles laten dicteren op basis van aannamen.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Zo lang de overheid blijft liegen en bedriegen, zal het mij verschrikkelijk jeuken dat over 30 jaar het water halverwege de domtoren staat in Utrecht.

    Wel met de vinger naar e binnenvaart wijzen, maar zelf door fraude leugen en bedrog alle rapporten over Schiphol/Lelystad vervalsen, om het ongebreideld uit te kunnen breiden. Ik heb nog nooit een vliegtuig met DPF of catelysator gezien.
    En dat is nog maar 1 ding waar ze over liegen.

    Banken willen financieren????
    Wat zijn de randvoorwaarden? Er mogen geen klinknagels in het schip zitten (ze weten niet eens wat het zijn) schip mag niet ouder zijn als 10 jaar, schipper maximaal 25 met een contract van minstens 10 jaar en een dikke levensverzekering, die op zijn minst 10 keer de investering dekt?

    Verder compleet met de heren Le Sage en Jansens eens.

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Vanuit de overheid gaat er geen enkele oplossing komen. Daar hebben ze maar een belang en dat is geld rondpompen, de piramide overeind houden en zorgen dat ze zelf met hun cornuiten bovenin blijven. Dus als het beter moet zullen we het zelf moeten doen. Als we het milieu moeten gaan redden kunnen webeter meteen stoppen met vernieuwen want zolang er meer voetvolk (mensen) nodig zijn onder piramide te dragen is het pompen en alsnog verzuipen. Hoelang blijven we alle onzin en schijnoplossingen nog slikken. Nabehandelinssysten en de schoonste brandstof zouden een goede, voorlopig beste en snelste, oplossing zijn, en bij massa gebruik relatief goedkoop, maar alleen het woord goedkoop maakt dat het in feite al als onbruikbaar gezien wordt. Gallische reactie, ja, maar ik ben intussen al mijn vertrouwen ineen overheid die er voor het volk zou zijn verloren.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Weer een hoop onzin in een stuk.
    Je moet geen heffing gaan heffen op de brandstof.Wat is daar de bedoeling van.Een pot creëren zoals bv. Sloopfonds, Oplegregeling, Sab .Als je de heffing kan betalen dan kan je zelf ook je eigen geld beheren en dat voor vergroening gebruiken.Ook een Fonds om de vergroening te stimuleren is niet erg slim dan gaan ze proberen te varen met een accupakket en plaatsen generatoren voor die op te laden dus toch uitstoot.Alle fossiele brandstof is niet goed dus alles is nu een tussen oplossing.
    Als je dan zelf zonder subsidie oude motoren wel aan de nu geldende Europese eisen laat voldoen dan geeft niemand thuis. Ook een IL&T niet .Dus de Schippers willen wel zonder dat het heel veel geld kost maar worden tegen gewerkt door de regelgeving, want een meetrapport is geen certificaat dus niet geldig. Ik denk dat daar een veel groter inhaalslag gemaakt kan worden dan alle heren nu denken.
    Een Eurostage V motor bestaat niet ,de norm wordt gehaald door het nabehandelingssysteem en dat systeem kan achter elke motor ingebouwd worden .DUS OOK ACHTER OUDERE MOTOREN.Ook zouden we gewoon vrachtwagenmotoren moeten mogen inbouwen die aan de norm van Euro stage V voldoen.Het zal wel goed zijn als ze eens vertellen hoe ze er bij komen dat wij zo vervuilend zijn,hebben ze alle pk’ s in de binnenvaart opgeteld en dan met een formule de CO2 uitstoot berekend?Maar de praktijk is dat de binnenvaart gemiddeld genomen maar de helft van de pk’s gebruikt. En opnieuw weten weer alle mensen wat de binnenschipper moet doen, zonder dat deze zelf er bij betrokken wordt. Wat ik mij afvraag zijn deze personen zelf al zo groen bezig? Kunnen zij zichzelf ook negen maanden voorzien in energie? Wij namelijk wel. Ik doe hierbij een oproep mensen a.u.b. kom met eerlijke vergroening en voorstellen zonder dat daar weer andere partijen aan verdienen.

    Geplaatst door: C.J.J le Sage op
  • Overheid, kom snel met een kader waarin oudere motoren die aan moderne emissie eisen voldoen gecertificeerd kunnen worden!!
    Momenteel wordt de bal rondgespeeld maar er komt niets concreet tot stand.
    Als een meting ‘aan de pijp’ laat zien dat je motor aan CCR2 voldoet, behoor je daar ook een certificaat voor te kunnen krijgen.
    Wij varen met sinds 2010 CCR2 + catalysator en Roetfilter = Stage V! Ik daag de overheid uit om mij naar meting aan boord een bijpassend certificaat af te geven!
    Groet,

    Geplaatst door: H.H.A. Lenten op
  • Wat mij opvalt in het artikel: >> ‘Op dit moment zal de bank nog wel nieuwe CCR2-motoren willen financieren’, stelt Pols. ‘Mits je een goed plan klaar hebt. Een CCR2-motor kan de komende jaren nog voldoen aan de eisen, maar daarna zul je een vervolginvestering moeten doen, bijvoorbeeld door nabehandeling met een katalysator of roetfilter.’

    Geplaatst door: Hein Danser op

Reageer

Oude binnenvaartmotor loopt vast in emissiefuik | Schuttevaer.nl

Oude binnenvaartmotor loopt vast in emissiefuik

Ook oudere binnenvaartmotoren kunnen de dans niet te ontspringen als het gaat om vergroening. Zonder strengere emissie-eisen aan alle scheepsdiesels, raakt de binnenvaart achterop. Dat is aan de orde aan de Green Deal-tafel, waar momenteel wordt gesproken over maatregelen om de uitstoot van de binnenvaart verder te beperken.

Oude binnenvaartmotor loopt vast in emissiefuik

‘Het kan 10 jaar duren maar iedereen moet mee’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Bijzonder verhaal ,het gaat er dus om dat de schipper moet investeren en verarmen in een luchtkasteel.

    Geplaatst door: Jim Grooten op
  • Een belangrijke faalfactor is het plompverloren opleggen van richtlijnen,niemand zaagt de tak af waarop hijzelf zit.
    Prikkels die tegen het budget werken zijn rampzalig voor de invoering van betere werkwijzen,

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • Le Sage je hebt volkomen gelijk

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • We weten niet eens wat de huidige binnenvaart aan vervuiling geeft. Laten we dit eerst in kaart brengen voordat er een zogenaamde Green deal word gesloten met alle wetten die daar uit voortvloeien van dien.
    De stad Rotterdam is goed voor 20 % van de totale Nederlandse vervuiling, laten ze eerst daar maar eens wat aan doen voordat we de tot nu toe nog steeds schoonste transport sector verbieden om na 2025 Rotterdam aan te doen.
    Wat zou er gebeuren als de binnenvaart niet aan die eisen voldoet, gaat dan al het transport per as of rail???
    Wat gaat Rotterdam doen om de industrie CO2 neutraal te maken, ook een ultimatum voor 2025 anders sluiten?

    Het word eens tijd dat de binnenvaart ondernemer zelf eens wat van zich laten horen en niet ons alles laten dicteren op basis van aannamen.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Zo lang de overheid blijft liegen en bedriegen, zal het mij verschrikkelijk jeuken dat over 30 jaar het water halverwege de domtoren staat in Utrecht.

    Wel met de vinger naar e binnenvaart wijzen, maar zelf door fraude leugen en bedrog alle rapporten over Schiphol/Lelystad vervalsen, om het ongebreideld uit te kunnen breiden. Ik heb nog nooit een vliegtuig met DPF of catelysator gezien.
    En dat is nog maar 1 ding waar ze over liegen.

    Banken willen financieren????
    Wat zijn de randvoorwaarden? Er mogen geen klinknagels in het schip zitten (ze weten niet eens wat het zijn) schip mag niet ouder zijn als 10 jaar, schipper maximaal 25 met een contract van minstens 10 jaar en een dikke levensverzekering, die op zijn minst 10 keer de investering dekt?

    Verder compleet met de heren Le Sage en Jansens eens.

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Vanuit de overheid gaat er geen enkele oplossing komen. Daar hebben ze maar een belang en dat is geld rondpompen, de piramide overeind houden en zorgen dat ze zelf met hun cornuiten bovenin blijven. Dus als het beter moet zullen we het zelf moeten doen. Als we het milieu moeten gaan redden kunnen webeter meteen stoppen met vernieuwen want zolang er meer voetvolk (mensen) nodig zijn onder piramide te dragen is het pompen en alsnog verzuipen. Hoelang blijven we alle onzin en schijnoplossingen nog slikken. Nabehandelinssysten en de schoonste brandstof zouden een goede, voorlopig beste en snelste, oplossing zijn, en bij massa gebruik relatief goedkoop, maar alleen het woord goedkoop maakt dat het in feite al als onbruikbaar gezien wordt. Gallische reactie, ja, maar ik ben intussen al mijn vertrouwen ineen overheid die er voor het volk zou zijn verloren.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Weer een hoop onzin in een stuk.
    Je moet geen heffing gaan heffen op de brandstof.Wat is daar de bedoeling van.Een pot creëren zoals bv. Sloopfonds, Oplegregeling, Sab .Als je de heffing kan betalen dan kan je zelf ook je eigen geld beheren en dat voor vergroening gebruiken.Ook een Fonds om de vergroening te stimuleren is niet erg slim dan gaan ze proberen te varen met een accupakket en plaatsen generatoren voor die op te laden dus toch uitstoot.Alle fossiele brandstof is niet goed dus alles is nu een tussen oplossing.
    Als je dan zelf zonder subsidie oude motoren wel aan de nu geldende Europese eisen laat voldoen dan geeft niemand thuis. Ook een IL&T niet .Dus de Schippers willen wel zonder dat het heel veel geld kost maar worden tegen gewerkt door de regelgeving, want een meetrapport is geen certificaat dus niet geldig. Ik denk dat daar een veel groter inhaalslag gemaakt kan worden dan alle heren nu denken.
    Een Eurostage V motor bestaat niet ,de norm wordt gehaald door het nabehandelingssysteem en dat systeem kan achter elke motor ingebouwd worden .DUS OOK ACHTER OUDERE MOTOREN.Ook zouden we gewoon vrachtwagenmotoren moeten mogen inbouwen die aan de norm van Euro stage V voldoen.Het zal wel goed zijn als ze eens vertellen hoe ze er bij komen dat wij zo vervuilend zijn,hebben ze alle pk’ s in de binnenvaart opgeteld en dan met een formule de CO2 uitstoot berekend?Maar de praktijk is dat de binnenvaart gemiddeld genomen maar de helft van de pk’s gebruikt. En opnieuw weten weer alle mensen wat de binnenschipper moet doen, zonder dat deze zelf er bij betrokken wordt. Wat ik mij afvraag zijn deze personen zelf al zo groen bezig? Kunnen zij zichzelf ook negen maanden voorzien in energie? Wij namelijk wel. Ik doe hierbij een oproep mensen a.u.b. kom met eerlijke vergroening en voorstellen zonder dat daar weer andere partijen aan verdienen.

    Geplaatst door: C.J.J le Sage op
  • Overheid, kom snel met een kader waarin oudere motoren die aan moderne emissie eisen voldoen gecertificeerd kunnen worden!!
    Momenteel wordt de bal rondgespeeld maar er komt niets concreet tot stand.
    Als een meting ‘aan de pijp’ laat zien dat je motor aan CCR2 voldoet, behoor je daar ook een certificaat voor te kunnen krijgen.
    Wij varen met sinds 2010 CCR2 + catalysator en Roetfilter = Stage V! Ik daag de overheid uit om mij naar meting aan boord een bijpassend certificaat af te geven!
    Groet,

    Geplaatst door: H.H.A. Lenten op
  • Wat mij opvalt in het artikel: >> ‘Op dit moment zal de bank nog wel nieuwe CCR2-motoren willen financieren’, stelt Pols. ‘Mits je een goed plan klaar hebt. Een CCR2-motor kan de komende jaren nog voldoen aan de eisen, maar daarna zul je een vervolginvestering moeten doen, bijvoorbeeld door nabehandeling met een katalysator of roetfilter.’

    Geplaatst door: Hein Danser op

Reageer