Meyer meldt voortgang bij project Metaship: methanol wint van LNG

Uit een onderzoeksproject waarbij de Meyer Werft een voortrekkersrol vervult, is gebleken dat op middellange termijn synthetisch geproduceerde methanol als scheepsbrandstof kan worden gebruikt.

Dat maakte het consortium bestaande uit de Meyer Werft, Lloyd’s register en Flensburger Schiffbau Gesellschaft op 29 mei tijdens een tussentijdse reportage in Hamburg bekend. Het Duitse ministerie van Economische Zaken financiert het project. Andere partners zijn MAN Diesel &Turbo, Caterpillar Motoren en de divisie Chemicals van Helm AG.
De projectleiding is in handen van de afdeling Research and Development van de Meyer Werft. De nadruk bij het project ligt in eerste instantie op de toepassing van methanol voor cruise schepen en ro-ro ferries.
Als grote pluspunt wordt gezien dat methanol een in water oplosbare en biologisch afbreekbare vloeistof is die uit hernieuwbare energiebronnen gewonnen kan worden. Verder is methanol bij kamertemperatuur vloeibaar terwijl dat bij LNG bij een temperatuur van -162 Celsius het geval is.
Als de verdere onderzoeken de huidige verwachtingen bevestigen lIjkt methanol de gedoodverfde opvolger van LNG als schone brandstof. Op dit moment heeft de Meyer Werft negen cruisEschepen op LNG in aanbouw en opdracht. In december levert de werf het eerste daarvan, de AIDANova op. (WdN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Meyer meldt voortgang bij project Metaship: methanol wint van LNG | Schuttevaer.nl

Meyer meldt voortgang bij project Metaship: methanol wint van LNG

Uit een onderzoeksproject waarbij de Meyer Werft een voortrekkersrol vervult, is gebleken dat op middellange termijn synthetisch geproduceerde methanol als scheepsbrandstof kan worden gebruikt.

Dat maakte het consortium bestaande uit de Meyer Werft, Lloyd’s register en Flensburger Schiffbau Gesellschaft op 29 mei tijdens een tussentijdse reportage in Hamburg bekend. Het Duitse ministerie van Economische Zaken financiert het project. Andere partners zijn MAN Diesel &Turbo, Caterpillar Motoren en de divisie Chemicals van Helm AG.
De projectleiding is in handen van de afdeling Research and Development van de Meyer Werft. De nadruk bij het project ligt in eerste instantie op de toepassing van methanol voor cruise schepen en ro-ro ferries.
Als grote pluspunt wordt gezien dat methanol een in water oplosbare en biologisch afbreekbare vloeistof is die uit hernieuwbare energiebronnen gewonnen kan worden. Verder is methanol bij kamertemperatuur vloeibaar terwijl dat bij LNG bij een temperatuur van -162 Celsius het geval is.
Als de verdere onderzoeken de huidige verwachtingen bevestigen lIjkt methanol de gedoodverfde opvolger van LNG als schone brandstof. Op dit moment heeft de Meyer Werft negen cruisEschepen op LNG in aanbouw en opdracht. In december levert de werf het eerste daarvan, de AIDANova op. (WdN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer