Scheepsontwerp zat in zijn DNA, zijn drive om de romp-weerstand van een varend schip te verminderen was chronisch. Door zijn ervaring, visie en gedrevenheid kreeg hij als scheepsontwerper erkenning. In 2014 zou Machinefabriek De Waal zijn Aqua-Logic roer in productie nemen, maar het werd Van der Velden Marine Systems die de roerconstructie in 2016 toepaste op de nieuwe Dettmer Tank 120 en Dettmer Tank 122. Dit jaar nog werd zijn bedrijf Aqua-Logic met zijn ‘Schroefwater Accelerator’ genomineerd voor de Maritime Innovation Award en stond Frans van Meerendonk op het Maritime Awards Gala trots in de schijnwerpers voor scheepsbouwend Nederland in de Onderzeebootloods in Rotterdam.
Traject van ongeloof
Scheepsbouwkundige elementen implementeren ter realisering van een beter voortstuwingsrendement ervoer Frans in de branche als een traject van ongeloof. Na eeuwen scheepsbouwontwikkeling was zoiets revolutionairs onmogelijk volgens de branche. Niettemin vond Frans de natuurlijk afstroming van water bij de huidige scheepsmodellen onvoldoende. Het ms Onderneming 4 werd, met ruim 20 procent rendementsverbetering, zijn eerste wapenfeit. Er volgden meer successen in combinatie rompmodel, trimplaat, roeren en testen bij het Marin. Diverse scheepsbouwers gingen overeenkomstig bewijsbare verbeteringen met Aqua-Logic in zee. Frans zijn scheepsbouwkennis was volop in ontwikkeling. Het is een gemis voor de scheepvaart dat hij zijn werk niet mocht afmaken.
Ondeugendheid
In Frans zijn hart was plaats voor vriendschap. Humor en ondeugendheid waren zijn ‘wapens’. Hij genoot van een praatje in het ‘gangboord’. Het hield hem op de hoogte, zelf was hij gesloten. Ingrijpende dingen bleven bij hem. Op zijn woord kon je bouwen en hij was goudeerlijk. Een saluut voor een aimabel mens: Frans van Meerendonk.
We wensen Cathy, dochters, familie en nabestaanden veel sterkte met het grote verlies.
Johan de Witte