Europese stadsveerboot ‘beste elektrische schip van 2017′

De emissieloze elektrische stadsveerboot BB Green (20 x 6 meter), ontwikkeld door een consortium van Europese bedrijven met EU-subsidie, heeft op de Amsterdamse Electric & Hybrid Marine World Expo 2017 de prijs voor beste hybride en/of elektrisch aangedreven schip’ in de wacht gesleept.

Europese stadsveerboot ‘beste elektrische schip van 2017'

Door Hans Heynen
Het op de werf van BJB Latitude-Yachts in Riga van kunststof-composiet gebouwde prototype voor het Zweedse Green City Ferries haalt, volledig op accu’s varend, een snelheid van 30 knopen. Luchtsmering vermindert de weerstand daarbij met 40%. Het elektrische ASV-schip (Air Supported Vessel) heeft daarvoor een diepe luchtkamer onder vrijwel het gehele vlak. Wanneer de blower aanstaat vormt zich daarin een luchtkussen dat het schip zo ver optilt dat 80% van het gewicht op het luchtkussen rust. Een centrifugale blower in het voorschip blaast daarvoor 15 kuub lucht per seconde de kamer in.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Europese stadsveerboot ‘beste elektrische schip van 2017′ | Schuttevaer.nl

Europese stadsveerboot ‘beste elektrische schip van 2017′

De emissieloze elektrische stadsveerboot BB Green (20 x 6 meter), ontwikkeld door een consortium van Europese bedrijven met EU-subsidie, heeft op de Amsterdamse Electric & Hybrid Marine World Expo 2017 de prijs voor beste hybride en/of elektrisch aangedreven schip’ in de wacht gesleept.

Europese stadsveerboot ‘beste elektrische schip van 2017'

Door Hans Heynen
Het op de werf van BJB Latitude-Yachts in Riga van kunststof-composiet gebouwde prototype voor het Zweedse Green City Ferries haalt, volledig op accu’s varend, een snelheid van 30 knopen. Luchtsmering vermindert de weerstand daarbij met 40%. Het elektrische ASV-schip (Air Supported Vessel) heeft daarvoor een diepe luchtkamer onder vrijwel het gehele vlak. Wanneer de blower aanstaat vormt zich daarin een luchtkussen dat het schip zo ver optilt dat 80% van het gewicht op het luchtkussen rust. Een centrifugale blower in het voorschip blaast daarvoor 15 kuub lucht per seconde de kamer in.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer