Zoutpendel NPRC slaagt voor vergroeningstest

De emissies van NOx en fijnstof bij het vervoer van zout van AkzoNobel zijn drastisch gedaald. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek na zes jaar varen met NPRC-binnenvaartschepen, uitgerust met katalysatoren en roetfilters.

Zoutpendel NPRC slaagt voor vergroeningstest
  • Vervoersemissie AkzoNobel fors lager

  • 80% minder NOx en 98% minder fijnstof

Door Dirk van der Meulen
AkzoNobel besloot in 2011 in zee te gaan met vijf zogenoemde pendelschepen van binnenvaartcoöperatie NPRC. De 110-meterschepen Antonie, Cofelica, Linda, Shalimar en Syracusa vervoerden in zes jaar tijd meer dan vijf miljoen ton zout van Delfzijl naar de Botlek. AkzoNobel droeg bij in de kosten van vergroening door een toeslag op de vrachtprijs te betalen.

SGS, gespecialiseerd op het gebied van inspectie, controle en analyse, is aangetrokken om de effecten te onderzoeken. De meetwaardes zijn significant. De NOx-emissies (stikstofoxiden) zijn met gemiddeld 80% afgenomen. In totaal hebben de vijf schepen in zes jaar 175 ton minder NOx uitgestoten. En dankzij het gebruik van roetfilters is de uitstoot van fijnstof met circa 98% afgenomen. De onderzoeken werden uitgevoerd op het motorschip Shalimar dat, net als de andere vier, is uitgerust met de zogenoemde naschakeltechniek van Hug Engineering.

Schone schepen

Leen den Haan, schipper-eigenaar van de Shalimar, is trots op het resultaat: ‘Wanneer je voor een langere periode kunt samenwerken, is het mogelijk heel gericht te investeren in duurzaamheid. Dat hebben we samen met AkzoNobel en NPRC aangedurfd. En de resultaten zijn zoals we hadden verwacht. Met deze installatie voldoen wij ruimschoots aan de gestelde uitstootnormen en kunnen wij nog jaren worden ingezet als "schone schepen".’

Schoon varen draagt bij aan het milieuprofiel van AkzoNobel Nederland, vertelt directeur Knut Schwalenberg: ‘Duurzaam werken hoort bij AkzoNobel. Het is geweldig te zien hoe groene investeringen zich in de loop der jaren uitbetalen. De binnenschippers mogen trots zijn op deze bijdrage aan hun toch al milieuvriendelijke vorm van vervoer.’

Directeur Stefan Meeusen van NPRC benadrukt het belang van de samenwerking: ‘Het is een hard bewijs van onze filosofie dat partnership en lange termijn denken altijd leidt tot meerwaarde.’ Meeusen prijst AkzoNobel voor hun durf in het project te stappen. ‘Het getuigt van innovatieve kracht om voor langere tijd in elkaar te investeren. De mogelijke milieuwinst was voor AkzoNobel groot genoeg om het te proberen. Nu is dat initiatief beloond.’

Een bijvangst van het onderzoek van SGS zijn de resultaten van het gebruik van Shell GTL (Gas-to-Liquids) als scheepsbrandstof op de NOx-uitstoot. De meetwaardes lijken aan te tonen dat, bij gebruik van GTL, de NOx-emissies al 15 tot 20% lager zijn voordat de uitlaatgassen de katalysator passeren.

NPRC en partners

Coöperatie NPRC vervoert jaarlijks meer dan 13 miljoen ton droge lading over de Europese vaarwegen. Hug Engineering is een Zwitserse specialist in het reinigen van de uitlaatgassen van verbrandingsmotoren. Vidol Marine is officieel Shell distributeur en levert onder meer Shell GTL Fuel Marine. Hug was medefinancier van de proef met de groene zoutpendel.

Zoutpendel NPRC slaagt voor vergroeningstest | Schuttevaer.nl

Zoutpendel NPRC slaagt voor vergroeningstest

De emissies van NOx en fijnstof bij het vervoer van zout van AkzoNobel zijn drastisch gedaald. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek na zes jaar varen met NPRC-binnenvaartschepen, uitgerust met katalysatoren en roetfilters.

Zoutpendel NPRC slaagt voor vergroeningstest
  • Vervoersemissie AkzoNobel fors lager

  • 80% minder NOx en 98% minder fijnstof

Door Dirk van der Meulen
AkzoNobel besloot in 2011 in zee te gaan met vijf zogenoemde pendelschepen van binnenvaartcoöperatie NPRC. De 110-meterschepen Antonie, Cofelica, Linda, Shalimar en Syracusa vervoerden in zes jaar tijd meer dan vijf miljoen ton zout van Delfzijl naar de Botlek. AkzoNobel droeg bij in de kosten van vergroening door een toeslag op de vrachtprijs te betalen.

SGS, gespecialiseerd op het gebied van inspectie, controle en analyse, is aangetrokken om de effecten te onderzoeken. De meetwaardes zijn significant. De NOx-emissies (stikstofoxiden) zijn met gemiddeld 80% afgenomen. In totaal hebben de vijf schepen in zes jaar 175 ton minder NOx uitgestoten. En dankzij het gebruik van roetfilters is de uitstoot van fijnstof met circa 98% afgenomen. De onderzoeken werden uitgevoerd op het motorschip Shalimar dat, net als de andere vier, is uitgerust met de zogenoemde naschakeltechniek van Hug Engineering.

Schone schepen

Leen den Haan, schipper-eigenaar van de Shalimar, is trots op het resultaat: ‘Wanneer je voor een langere periode kunt samenwerken, is het mogelijk heel gericht te investeren in duurzaamheid. Dat hebben we samen met AkzoNobel en NPRC aangedurfd. En de resultaten zijn zoals we hadden verwacht. Met deze installatie voldoen wij ruimschoots aan de gestelde uitstootnormen en kunnen wij nog jaren worden ingezet als "schone schepen".’

Schoon varen draagt bij aan het milieuprofiel van AkzoNobel Nederland, vertelt directeur Knut Schwalenberg: ‘Duurzaam werken hoort bij AkzoNobel. Het is geweldig te zien hoe groene investeringen zich in de loop der jaren uitbetalen. De binnenschippers mogen trots zijn op deze bijdrage aan hun toch al milieuvriendelijke vorm van vervoer.’

Directeur Stefan Meeusen van NPRC benadrukt het belang van de samenwerking: ‘Het is een hard bewijs van onze filosofie dat partnership en lange termijn denken altijd leidt tot meerwaarde.’ Meeusen prijst AkzoNobel voor hun durf in het project te stappen. ‘Het getuigt van innovatieve kracht om voor langere tijd in elkaar te investeren. De mogelijke milieuwinst was voor AkzoNobel groot genoeg om het te proberen. Nu is dat initiatief beloond.’

Een bijvangst van het onderzoek van SGS zijn de resultaten van het gebruik van Shell GTL (Gas-to-Liquids) als scheepsbrandstof op de NOx-uitstoot. De meetwaardes lijken aan te tonen dat, bij gebruik van GTL, de NOx-emissies al 15 tot 20% lager zijn voordat de uitlaatgassen de katalysator passeren.

NPRC en partners

Coöperatie NPRC vervoert jaarlijks meer dan 13 miljoen ton droge lading over de Europese vaarwegen. Hug Engineering is een Zwitserse specialist in het reinigen van de uitlaatgassen van verbrandingsmotoren. Vidol Marine is officieel Shell distributeur en levert onder meer Shell GTL Fuel Marine. Hug was medefinancier van de proef met de groene zoutpendel.