Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Maritieme sector speelt Champions League

HILVERSUM

‘Onze maritieme sector speelt Champions League en negen van de tien keer nemen we de beker mee naar huis.’ Dat zei minister-president Mark Rutte in zijn toespraak tijdens het Maritime Awards Gala dat 31 oktober in Studio 21 te Hilversum werd gehouden.

1 / 5
Maritieme sector speelt Champions League

Maritieme sector speelt Champions League

  • Minister-president Rutte steekt sector hart onder de riem
  • MDV-1 Schip van het Jaar

Door Hans Heynen
‘Deze maritieme sector is op alle continenten actief en speelt overal mee in de voorhoede. Ze is onmisbaar voor Nederland met 12.000 bedrijven, meer dan 250.000 banen en een toegevoegde waarde van ruim 20 miljard euro, bij een omzet van 55 miljard en een export van 25 miljard.’

Rutte zegde de maritieme sector ondersteuning toe bij het openbreken van markten en het tegengaan van concurrentievervalsing uit het buitenland. ‘Ik was onlangs met een handelsmissie in Korea, waarbij de maritieme sector een belangrijke rol speelde. En volgende maand ga ik naar Singapore en Indonesië. Ook bij die handelsmissie is de maritiem sector van belang. Zo belangrijk, dat minister Schultz van Haegen heeft aangegeven dat ze ook meegaat. Voor elke handelsmissie geldt dat de maritieme sector voor ons belangrijk is. Het draait daarbij om banen voor Nederlandse werven en toeleveranciers, zoals vorig jaar bij een havenontwikkeling in Zuid-Afrika of een scheepsbouwproject in Vietnam.’

Rutte waarschuwde niet achterover te leunen. ‘Dan kan de sector omvallen. De internationale concurrentie is moordend, je moet continu voorop blijven lopen.’

Slim ontwerp

De door Hoekman en Padmos gebouwde viskotter MDV-1 Immanuel, even later de winnaar van de Schip van het Jaar Prijs, noemde Rutte als persoonlijk gekozen voorbeeld van het innovatief vermogen van de maritieme cluster. ‘Het is een bijzonder slim ontwerp, waardoor de kotter 60% minder brandstof gebruikt. Er is terecht veel internationale belangstelling voor. Dit schip laat opnieuw zien dat Nederland een voortrekkersrol kan spelen bij verduurzaming. Het schip is ontworpen in het kader van het masterplan duurzame visserij waarin maritieme bedrijven, overheid en kennisinstellingen samenwerken. Ook dat vind ik heel bijzonder van deze sector, men is altijd aan het samenwerken. Als liberaal geloof ik dat de overheid daarbij niet in de weg moet lopen, maar moet helpen om bedrijven zo goed mogelijk te laten functioneren.’

Televisiepresentator Jort Kelder, die de avond presenteerde, vroeg Rutte na zijn speech of hij in dit verband kon toezeggen dat Damen vier nieuwe onderzeeboten mag bouwen. Maar de premier liet zich niet strikken. ‘Je moet je in dit stadium niet vastleggen op een bepaalde leverancier. Dat komt later.’

Fiscaal klimaat

Voorzitter Wim van Sluis van Nederland Maritiem Land (NML) vroeg Rutte het maritieme accent te versterken van de handelsmissie naar Indonesië. ‘Het vestigings- en fiscale klimaat kan ook beter en we willen een modern, meer klantgericht register voor zeeschepen. Het aantal maritieme studenten is ook een punt van zorg. We hebben voldoende nieuwe instroom nodig. Daarnaast kan de Rijksrederij innovatie stimuleren door als lounching customer te fungeren en hoge technische eisen te stellen.’

De voormalige Rotterdamse havenwethouder bood Rutte vervolgens de eerder in Schuttevaer besproken toekomstvisie: ‘Blauwdruk 2050, de maritieme wereld voorbij de horizon’, aan.

Prijzen

Behalve de Schip van het Jaarprijs 2016 voor de MDV-1, werden in het bijzijn van ruim 800 maritieme professionals, politici en belangstellenden ook de andere prijzen uitgereikt. De KVNR Shipping Award ging naar de Holland America Line (HAL) en het Center for Simulator Maritime Training (CSMART) voor het ‘New CSMART Arison Maritime Center’ in Almere, waar simulatortrainingen worden gegeven aan officieren van de HAL cruiseschepen.

De Maritime Innovation Award is toegekend aan IHC IQIP met de Integrated Monopile Installer. Deze techniek zorgt voor een veiligere, efficiëntere en accurate installatie van de grootste ‘monopiles’ in de offshore windsector.

De Hengel-Spenglerprijs van de Koninklijke Marine ging naar luitenant ter zee Sietske Vredeveldt voor haar ‘Analyse van de huidige schokdempende stoelen op de FRISC’. Vredeveldt onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor verbetering van de stoelen op deze snelle marineboten.

Etienne Duchateau kreeg de Maritime Designer Award voor zijn methode voor een interactieve en stuurbare exploratie van scheepsconcepten.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook