Amsterdam test biobrandstof voor havendienstboten

Havenbedrijf Amsterdam is samen met GoodFuels Marine een pilot gestart voor het gebruik van duurzame biobrandstof voor haar eigen vloot. Bij succes zal de hele vloot van het havenbedrijf op deze brandstof gaan varen. Dit zou dan een reductie van 14% op de CO2-voetafdruk van de haven opleveren.

Amsterdam test biobrandstof voor havendienstboten

De CO2-voetafdruk van Havenbedrijf Amsterdam wordt voor circa 50% bepaald door het dieselverbruik van de patrouillevaartuigen. Het havenbedrijf wil het goede voorbeeld te geven door schone scheepvaart te stimuleren. ‘Het gebruik van biobrandstoffen is een belangrijke stap in de verduurzaming van onze operatie’, zegt havenmeester Marleen van de Kerkhof.

Andere initiatieven ter verduurzaming van de Amsterdamse haven zijn uitbreiding van het aantal walstroompunten en LNG bunkerfaciliteiten, investeringen in zonne- en windenergie. Havenbedrijf Amsterdam werkt ook actief aan een verlaging van overlast door de plaatsing van geurdetectoren (eNose) en de isolatie van woningen.

Schaalbare stromen

Biobrandstoffen worden bij GoodFuels alleen gemaakt van duurzame afvalstromen. ‘Op de korte termijn worden onze brandstoffen nog van afgewerkt frituurvet gemaakt. We zijn samen met het havenbedrijf hard bezig om biobrandstoffen van nieuwe rest- en afvalstromen te ontwikkelen die schaalbaar zijn’, zegt Doryan Daamen, Commercial Director Marine bij GoodFuels.

Voor de pilot in Amsterdam is gekozen voor een gehydrogeneerde marine biofuel. Door het gebruik van schoon waterstofgas bij de productie zijn alle onzuiverheden uit de grondstoffen gekraakt. Hierdoor blijft kwalitatieve hele hoogwaardige biobrandstof over. De pilot duurt circa 4 maanden.

Amsterdam test biobrandstof voor havendienstboten | Schuttevaer.nl

Amsterdam test biobrandstof voor havendienstboten

Havenbedrijf Amsterdam is samen met GoodFuels Marine een pilot gestart voor het gebruik van duurzame biobrandstof voor haar eigen vloot. Bij succes zal de hele vloot van het havenbedrijf op deze brandstof gaan varen. Dit zou dan een reductie van 14% op de CO2-voetafdruk van de haven opleveren.

Amsterdam test biobrandstof voor havendienstboten

De CO2-voetafdruk van Havenbedrijf Amsterdam wordt voor circa 50% bepaald door het dieselverbruik van de patrouillevaartuigen. Het havenbedrijf wil het goede voorbeeld te geven door schone scheepvaart te stimuleren. ‘Het gebruik van biobrandstoffen is een belangrijke stap in de verduurzaming van onze operatie’, zegt havenmeester Marleen van de Kerkhof.

Andere initiatieven ter verduurzaming van de Amsterdamse haven zijn uitbreiding van het aantal walstroompunten en LNG bunkerfaciliteiten, investeringen in zonne- en windenergie. Havenbedrijf Amsterdam werkt ook actief aan een verlaging van overlast door de plaatsing van geurdetectoren (eNose) en de isolatie van woningen.

Schaalbare stromen

Biobrandstoffen worden bij GoodFuels alleen gemaakt van duurzame afvalstromen. ‘Op de korte termijn worden onze brandstoffen nog van afgewerkt frituurvet gemaakt. We zijn samen met het havenbedrijf hard bezig om biobrandstoffen van nieuwe rest- en afvalstromen te ontwikkelen die schaalbaar zijn’, zegt Doryan Daamen, Commercial Director Marine bij GoodFuels.

Voor de pilot in Amsterdam is gekozen voor een gehydrogeneerde marine biofuel. Door het gebruik van schoon waterstofgas bij de productie zijn alle onzuiverheden uit de grondstoffen gekraakt. Hierdoor blijft kwalitatieve hele hoogwaardige biobrandstof over. De pilot duurt circa 4 maanden.