Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Binnenvaart laat miljoenen voor vergroenen ongebruikt

GORINCHEM

Binnenvaartondernemers maken amper gebruik van subsidies voor het vergroenen van de schepen. Toch ontkomt de binnenvaart niet aan vergroening bleek donderdag 26 mei op de bijeenkomst van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) over de financiering van verduurzaming in de binnenvaart.

1 / 1
Binnenvaart laat miljoenen voor vergroenen ongebruikt

Binnenvaart laat miljoenen voor vergroenen ongebruikt

Subsidiedatabase moet duidelijkheid verschaffen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • j Teunisse

    Raar, deze kleuter terminologie “vieze motoren” Ik ga altijd met een doekje over de Diesel. Hoe zo vies?
    Klaarblijkelijk word een fors deel van de printmedia , ook de landelijke dagbladen getroffen door een soort infantilisme.?
    Vieze auto’s – ga naar de wasstraat.
    De term : schadelijke uitstoot is zeker te moeilijk.?
    En subsidie ? Als je een lange termijn planning hebt , om wegwijs te worden in het subsidie doolhof heb je mazzel. Als je echter een korte termijn hebt, want motor totalloss , is de tijd voor het subsidie doolhof te kort.

  • Oege Joh. Brink

    Helemaal gelijk Ad wat betreft oneerlijke concurrentie. Ik kocht mijn laatste schip in 1978 in Basel en enkele weken na de aankoop werd er in Nederland met subsidies ’gestrooid’ voor o.a. dennenboomverhoging, kopschroef, trimzijden en hydraulisch stuurwerk. Ik kwam er niet voor in aanmerking, want het schip moest minstens 5 jaar in Nederland geregistreerd staan. Ik heb al die aanpassingen wel gedaan, maar voor mij werd alles duurder want die ’schippers’ kregen toch subsidie ! Ook weten we allemaal hoe het met de z.g. Neokemp en het palettenschip is afgelopen,
    in het water gegooid belastinggeld.

  • A. le Cessie

    Je zou bijna hele lelijke woorden gaan gebruiken, na het lezen van dit soort onzin.

    Ik ken geen schuttevaer of ander binnenvaart gerelateerd blad open slaan of er staan wel een
    aantal stropdassen elkaar een certificaat te overhandigen.Of het nu gaat om geel,groen,paars of
    weet ik wat voor kleur, de ondernemer vind er in zijn knip, NIETS van terug. De toekomst van de binnenvaart gaat hopelijk nog lang verder, maar de gemiddelde ondernemer/schipper vaart in zijn carrierre max 40 jaar. Dan word het wel eens tijd dat die investeringen beloond worden.
    Doek alle subsidies maar eens op en laat de binnenvaart op eigen benen staan, dan valt er ook een stuk oneerlijke concurrentie weg.
    max 40 jaar

  • Piet Bennik

    Het bovenstaande verhaal verteld dat we miljoenen subsidie laten liggen, maar het verhaal verteld niet dat wij zelf ook miljoenen er naast moeten investeren om te milieu bewuster te transporteren.
    Maar wat te doen als we die miljoenen zelf niet hebben om te innoveren.
    Daarnaast is het merkbare resultaat vaak bedroevend, zoals het verhaal ook verteld de besparing is weinig veel te weinig.

    En als de opdrachtgever zo graag groene schepen wil laten varen mogen ze wel eens wat meer vracht betalen.
    En als de schipper eens wat meer wil verdienen in de toekomst, dan word het eens tijd naar de ASV site te gaan en de enquête over de AGORA eens in te vullen, zodat we met veel meer schippers voor een eerlijke prijs en met transparantie kunnen varen.

    De Europese unie heeft hier ook geld voor klaar staan om een veilingsite op te richten, zodat we meer marktmacht krijgen zonder dat het de opdrachtgever het meer hoef te gaan kosten.

    En als wij als binnenvaart ondernemers meer verdienen kunnen we ook geld reserveren voor innovaties en dan is de bal sneller rond dan in de huidige tijd waar de markt alweer een half jaar ver beneden de maat is.

    Met vriendelijke groet,

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook