Meten aan de pijp in ‘Green Deal COBALD’

De nieuwe Green Deal ‘Continue Aan-Boord Analyse en Diagnose’ (COBALD) maakt op binnenvaartschepen binnenkort het meten van emissies ‘aan de pijp’ mogelijk. De beoogde deelnemers hebben op 11 december al ‘ja’ gezegd tegen de voorlopige tekst en de gekozen aanpak van de green deal. De ministers van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu zetten binnenkort hun handtekening.

Met COBALD komt het meten van emissies van binnenvaartschepen een belangrijke stap dichterbij, zegt secretaris Dominique Bronzwear van de werkgroep. De volgende partijen staan achter de green deal: Koninklijke BLN-Schuttevaer, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Havenbedrijf Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (inclusief de Inspectie Leefomgeving & Transport). Verder de industriepartijen, vertegenwoordigd door het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), de Stichting Integraal Ondernemen Drechtsteden e.o. en de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV). Het initiatief wordt eveneens ondersteund door onderzoeks- en kennisinstellingen TNO, ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland), MARIN, Deltares, STC-NESTRA en SGS, en door de Kamer van Koophandel Rotterdam en de Rabobank.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Meten aan de pijp in ‘Green Deal COBALD’ | Schuttevaer.nl

Meten aan de pijp in ‘Green Deal COBALD’

De nieuwe Green Deal ‘Continue Aan-Boord Analyse en Diagnose’ (COBALD) maakt op binnenvaartschepen binnenkort het meten van emissies ‘aan de pijp’ mogelijk. De beoogde deelnemers hebben op 11 december al ‘ja’ gezegd tegen de voorlopige tekst en de gekozen aanpak van de green deal. De ministers van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu zetten binnenkort hun handtekening.

Met COBALD komt het meten van emissies van binnenvaartschepen een belangrijke stap dichterbij, zegt secretaris Dominique Bronzwear van de werkgroep. De volgende partijen staan achter de green deal: Koninklijke BLN-Schuttevaer, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Havenbedrijf Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (inclusief de Inspectie Leefomgeving & Transport). Verder de industriepartijen, vertegenwoordigd door het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), de Stichting Integraal Ondernemen Drechtsteden e.o. en de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV). Het initiatief wordt eveneens ondersteund door onderzoeks- en kennisinstellingen TNO, ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland), MARIN, Deltares, STC-NESTRA en SGS, en door de Kamer van Koophandel Rotterdam en de Rabobank.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer