Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ombouw naar verstelbare schroef kan goedkoper

ROTTERDAM

Vervanging van een propeller met vaste spoed door een exemplaar met verstelbare spoed, kan op binnenvaart-, shortsea- en vissersschepen met sterk wisselende belastingsprofielen aanzienlijke brandstofbesparingen opleveren.

1 / 1
Ombouw naar verstelbare schroef kan goedkoper

Ombouw naar verstelbare schroef kan goedkoper

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • G. Fongers

    Beste Oege , Het zuinigste is en was direct omkeerbaar . maar je moet er wel mee om kunnen gaan . Niet denken dat het een lucht aangedreven motor is . Toen kwam het combinator systeem waarbij spoed en toerental gecombineerd werden , daar bij dan weer het systeem met asgenerator waarvoor een constant toerental gevraagd is.
    1 1/2 uur voor de kreekrak dobberen ? nul stand van de schroef vraagt relatief veel vermogen. De bladwortel en de tip vd schroef moeten elkaar opheffen ( de bladwortel heeft bv vooruitstand en de tip vd schroef moet op achteruit staan . Kost vermogen en geeft herrie .
    Jammer dat de palen tijdelijk buiten bedrijf waren of alles bezet was. Het is allemaal niet zo moeilijk . Komfort kost ok geld.
    Zitten we dan nog met het feit dat binnenvaart schroeven wat korter bij de grond en losse stenen hun werk doen waarbij de vorm vh achterschip een factor is hoe veel steentjes alreeds in de buurt vd schroef gebracht worden.Met leeg schip heb je dan nog tonnen en drijfhout die gek op schroeven zijn , of omgekeerd. En dan is het HAP . Dit zijn dan dingen waarom binnenvaart schroeven wat meer gerepareerd moeten worden. Het voordeel van verstelbare schroeven is wel dat het eenvoudig is een te zware of te lichte schroef aan te passen.

  • J. van Wijk

    Goede morgen Oege,
    Het kan natuurlijk ook aan de kap of machinist hebben gelegen.
    Of had jij de indruk dat er tussentijds, niet aan de regulateur gekomen mag worden wegens het systeem?
    In ons geval zouden we de leidingen dus door de spoiler kunnen laten lopen, want vrije olieleidingen achter de schroef in de binnenvaart, is wachten op ellende, toch?

    Gr Sjaak van Wijk

  • Oege Joh. Brink

    Ben ooit eens met een coaster met verstelbare schroef van Antwerpen via het Schelde-Rijnkanaal naar Vlaardingen gevaren.
    In de Antwerpse dokken werd de motor ong. op ¾ volaan gezet, een dikke 1½ uur voor de Kreekraksluis liggen drijven, in de sluis evenals in de Volkeraksluis nog steeds hetzelfde toerental. Hoezo brandstof besparing ?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook