Maritieme sector niet te benauwd om gedurfde innovaties te testen

‘De Nederlandse maritieme sector behoort tot de beste ter wereld. Om dat te blijven is samenwerking essentieel en die wordt in Nederland in de gouden driehoek volledig waargemaakt’, stelde minister Schultz van Haegen op het 2 november in Rotterdam gehouden 10de Maritime Awards Gala, waar zij de Maritieme Week opende.

Maritieme sector niet te benauwd om gedurfde innovaties te testen
  • Maritime Awards Gala beloont Hull Vane, Rotortugs en Kroonborg

Door Hans Heynen
Dat zij niet overdreef bewezen de innovaties die er even later met de vijf maritieme prijzen vandoor gingen. Dat liet ook zien dat onze maritieme sector de innovaties in de praktijk durft te testen. Dat is belangrijk, want ‘the proof of the pudding is in the eating’, stelde een Britse ingenieur op het door 850 maritieme kopstukken bezochte evenement.

De Hull Vane, een door Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde energiebesparende onderwatervleugel, won de Maritime Innovation Award. De horizontaal in het langs een achterschip omhoog stromende water te hangen vleugel, genereert een opwaartse kracht (lift), met een sterke voorwaartse component. Dat geeft een varend schip een duwtje in de rug. Tevens vermindert de hekgolf, wat ook energie bespaart.

De onderwatervleugel bewees zich onder het hek van het door Scheepswerf De Hoop gebouwde 55 meter lange offshore-bevoorradingsschip Karina. ‘Hij is daar na oplevering aangebracht, zodat metingen met en zonder Hull Vane konden worden gemaakt’, zegt verkoopdirecteur Bruno Bouckaert van Hull Vane. Dat bewees dat de vermogensvraag bij 12 knopen 10% daalde, bij 15 knopen 13% en voluit varend, bij 21 knopen, 15%.’

De Hull Vane hangt inmiddels definitief onder de Karina. Ook onder het door Heessen in Oss gebouwde 42 meter lange superjacht Alive werkt de Hull Vane goed. ‘Bij snelheden tussen 12 en de maximale 16,5 knopen scheelt het 20%. De besparing maakt het bij nieuwbouw mogelijk kleinere motoren te plaatsen. ‘Dan verdient het systeem zich bij de bouw al terug en kunnen bouwkosten zelfs lager uitvallen.’ De Hull Vane werkt het best bij wat snellere schepen. ‘We richten ons nu vooral op ferry’s, RoRo schepen en marineschepen. CFD berekeningen voor de patrouilleschepen van de Holland Klasse wijzen uit dat de Hull Vane daar 12,1% brandstof bespaart. Het stampen neemt 15% af, zodat helikopters veiliger landen en de bijboot makkelijker via de slipway bij het achterschip in en uit het water kan worden gehaald.’

KVNR Shipping Award

Het Rotterdamse Kotug won de KVNR Shipping Award met in de praktijk gebrachte innovatieve hybride techniek in de Rotortug-slepers RT Emotion en RT Evolution (32 x 12,60 meter), de eerste uit de nieuwe ART 80-32-serie. ‘De drie Schottel thrusters onder de Rotortug-slepers (2 voor 1 achter) worden in transit varend elektrisch aangedreven via een generator en/of twee lithium polymeer accubanken’, zegt fleet performance & Innovation manager Kees Smoor. ‘De in Bremerhaven gestationeerde RT Emotion vaart dan volledig op accu’s. In de praktijk verbruiken ze 25% minder brandstof dan de vorige generatie slepers.’

Maar dat is niet het enige. ‘De drie Caterpillar 3512 hoofdmotoren per schip maken 50% minder uren. Dat betekent dat de olie nog maar eens in de twee jaar hoeft te worden ververst en verlaagt ook andere onderhoudskosten. Normaal zouden de motoren na 10 jaar een 200.000 euro per motor kostende revisie moeten ondergaan. Dat is nu pas na 15 tot 20 jaar nodig.’

Schip van het Jaar Prijs

De KNVTS Schip van het Jaar Prijs ging naar het bij Royal Niestern Sander gebouwde offshore onderhouds-, ondersteunings-  en walk to work-schip Kroonborg (79,43 bij 15,85 meter) van Wagenborg. Het in samenwerking met NAM, Shell en diverse subcontractors ontwikkelde schip maakt het mogelijk om personeel en materiaal op een veilige, milieuvriendelijke en economische wijze op olie- en gasplatformen af te zetten en weer op te pikken. Dankzij de door Conoship ontwikkelde rompvorm en Voith Schneider-propellers met actieve roldemping, is het schip 300 dagen per jaar inzetbaar op de zuidelijke Noordzee. Het is inzetbaar tot 30 knopen wind met 2,50 meter significante golfhoogte en een stroming van een knoop. Personeel loopt dan via een beweginggecompenseerde Ampelmann loopbrug van 22 meter naar en van de platformen. Laden en lossen gaat met een 35 meter hoge kraan op een beweginggecompenseerd platform. De dieselelektrische Kroonborg vaart op GTL in plaats van gasolie, wat een lagere uitstoot van NOx en fijnstof oplevert.

Maritime Designer Award

Victor Verhulst, student aan de Hogeschool van Amsterdam, won met zijn ontwerp voor een doorzichtige onderwaterlounge de Maritime Designer Award. Hij liep stage bij De Voogt Naval Architects. De lounge kan worden neergelaten door het vlak van een jacht om de gasten te laten genieten van het onderwaterleven.

Van Hengel-Spengler prijs

De 24-jarige luitenant-ter-zee Kevin Stouten won de Koninklijke Marine van Hengel-Sprengler prijs met zijn onderzoek naar cilindervormige containers van composiet die buiten de drukhuid van een onderzeeboot kunnen worden geplaatst om uitrusting voor speciale missies van mariniers in op te slaan. In de containers zijn doorvoeringen nodig, zoals mangaten en gaten voor leidingen. Stouten toonde aan dat de verzwakkingen die dit veroorzaakt te compenseren zijn met een in het composiet te verlijmen roestvaststalen ring of insert.

KVNR Shipping Award

<iframe width="590" height="332" src="https://www.youtube.com/embed/QVXlAuuIx0U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

KNVTS Schip van het Jaar Prijs

Het Maintenance Support Walk-to-Work Vessel ‘Kroonborg’ is het resultaat van een intensieve samenwerking van de werf Royal Niestern Sander met de NAM, Shell UK en een aantal subcontractors om op een veilige, milieuvriendelijkere en economisch meer aantrekkelijke wijze, personeel en materiaal naar en van olie- en gasplatforms te brengen om daar onderhoud uit te voeren. Mede dankzij de door Conoship ontwikkelde rompvorm, in combinatie met Voith Schneider propellers met actieve roldemping, is het schip 300 dagen per jaar inzetbaar op de zuidelijke Noordzee; onder maximale condities van 30 knopen wind en 2,5 meter significante golfhoogte. Eveneens bijzonder aan het schip is de beweging gecompenseerde Ampelmann loopbrug van 22 meter, om personeel veilig bij een platform af te zetten of op te halen.

‘Kroonborg is Zwitsers zakmes op zee’

DELFZIJL

Koninklijke Niestern Sander, klant Koninklijke Wagenborg en eindgebruiker NAM/Shell zijn ontzettend trots op het winnen van KNVTS Schip van het Jaar-prijs.

‘Deze award is voor ons echt een bevestiging dat scheepsbouw innovaties kan aanjagen en integreren vanuit heldere functionele doelstellingen en optimale doelgerichte samenwerking. Kroonborg is daarvan het bewijs. Een schip dat zelfs boven verwachting levert, ontworpen en gebouwd door onze Nederlandse maakindustrie’, zegt managing director Jan Doorduin van Koninklijke Niestern Sander.

Zwitsers zakmes op zee

‘Voor NAM is de Kroonborg met de veelzijdige technische toepassingen het Zwitsers zakmes op zee’, zegt adjunct-directeur Ante Frens van eindgebruiker Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM). ‘Veel verschillende werkzaamheden aan de onbemande productieplatforms en -putten in de Zuidelijk Noordzee kunnen we er mee uitvoeren. Daarnaast brengt de Kroonborg onze medewerkers op een comfortabele wijze naar de platforms waar zij de werkzaamheden veilig en zeer efficiënt kunnen uitvoeren.’
Volgens Jan Doorduin is het unieke concept van de Kroonborg niet alleen geschikt voor de olie- en gasindustrie. ‘Ook de offshore wind industrie zal zeker kunnen profiteren van dit type schip.’

 

Maritieme sector niet te benauwd om gedurfde innovaties te testen | Schuttevaer.nl

Maritieme sector niet te benauwd om gedurfde innovaties te testen

‘De Nederlandse maritieme sector behoort tot de beste ter wereld. Om dat te blijven is samenwerking essentieel en die wordt in Nederland in de gouden driehoek volledig waargemaakt’, stelde minister Schultz van Haegen op het 2 november in Rotterdam gehouden 10de Maritime Awards Gala, waar zij de Maritieme Week opende.

Maritieme sector niet te benauwd om gedurfde innovaties te testen
  • Maritime Awards Gala beloont Hull Vane, Rotortugs en Kroonborg

Door Hans Heynen
Dat zij niet overdreef bewezen de innovaties die er even later met de vijf maritieme prijzen vandoor gingen. Dat liet ook zien dat onze maritieme sector de innovaties in de praktijk durft te testen. Dat is belangrijk, want ‘the proof of the pudding is in the eating’, stelde een Britse ingenieur op het door 850 maritieme kopstukken bezochte evenement.

De Hull Vane, een door Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde energiebesparende onderwatervleugel, won de Maritime Innovation Award. De horizontaal in het langs een achterschip omhoog stromende water te hangen vleugel, genereert een opwaartse kracht (lift), met een sterke voorwaartse component. Dat geeft een varend schip een duwtje in de rug. Tevens vermindert de hekgolf, wat ook energie bespaart.

De onderwatervleugel bewees zich onder het hek van het door Scheepswerf De Hoop gebouwde 55 meter lange offshore-bevoorradingsschip Karina. ‘Hij is daar na oplevering aangebracht, zodat metingen met en zonder Hull Vane konden worden gemaakt’, zegt verkoopdirecteur Bruno Bouckaert van Hull Vane. Dat bewees dat de vermogensvraag bij 12 knopen 10% daalde, bij 15 knopen 13% en voluit varend, bij 21 knopen, 15%.’

De Hull Vane hangt inmiddels definitief onder de Karina. Ook onder het door Heessen in Oss gebouwde 42 meter lange superjacht Alive werkt de Hull Vane goed. ‘Bij snelheden tussen 12 en de maximale 16,5 knopen scheelt het 20%. De besparing maakt het bij nieuwbouw mogelijk kleinere motoren te plaatsen. ‘Dan verdient het systeem zich bij de bouw al terug en kunnen bouwkosten zelfs lager uitvallen.’ De Hull Vane werkt het best bij wat snellere schepen. ‘We richten ons nu vooral op ferry’s, RoRo schepen en marineschepen. CFD berekeningen voor de patrouilleschepen van de Holland Klasse wijzen uit dat de Hull Vane daar 12,1% brandstof bespaart. Het stampen neemt 15% af, zodat helikopters veiliger landen en de bijboot makkelijker via de slipway bij het achterschip in en uit het water kan worden gehaald.’

KVNR Shipping Award

Het Rotterdamse Kotug won de KVNR Shipping Award met in de praktijk gebrachte innovatieve hybride techniek in de Rotortug-slepers RT Emotion en RT Evolution (32 x 12,60 meter), de eerste uit de nieuwe ART 80-32-serie. ‘De drie Schottel thrusters onder de Rotortug-slepers (2 voor 1 achter) worden in transit varend elektrisch aangedreven via een generator en/of twee lithium polymeer accubanken’, zegt fleet performance & Innovation manager Kees Smoor. ‘De in Bremerhaven gestationeerde RT Emotion vaart dan volledig op accu’s. In de praktijk verbruiken ze 25% minder brandstof dan de vorige generatie slepers.’

Maar dat is niet het enige. ‘De drie Caterpillar 3512 hoofdmotoren per schip maken 50% minder uren. Dat betekent dat de olie nog maar eens in de twee jaar hoeft te worden ververst en verlaagt ook andere onderhoudskosten. Normaal zouden de motoren na 10 jaar een 200.000 euro per motor kostende revisie moeten ondergaan. Dat is nu pas na 15 tot 20 jaar nodig.’

Schip van het Jaar Prijs

De KNVTS Schip van het Jaar Prijs ging naar het bij Royal Niestern Sander gebouwde offshore onderhouds-, ondersteunings-  en walk to work-schip Kroonborg (79,43 bij 15,85 meter) van Wagenborg. Het in samenwerking met NAM, Shell en diverse subcontractors ontwikkelde schip maakt het mogelijk om personeel en materiaal op een veilige, milieuvriendelijke en economische wijze op olie- en gasplatformen af te zetten en weer op te pikken. Dankzij de door Conoship ontwikkelde rompvorm en Voith Schneider-propellers met actieve roldemping, is het schip 300 dagen per jaar inzetbaar op de zuidelijke Noordzee. Het is inzetbaar tot 30 knopen wind met 2,50 meter significante golfhoogte en een stroming van een knoop. Personeel loopt dan via een beweginggecompenseerde Ampelmann loopbrug van 22 meter naar en van de platformen. Laden en lossen gaat met een 35 meter hoge kraan op een beweginggecompenseerd platform. De dieselelektrische Kroonborg vaart op GTL in plaats van gasolie, wat een lagere uitstoot van NOx en fijnstof oplevert.

Maritime Designer Award

Victor Verhulst, student aan de Hogeschool van Amsterdam, won met zijn ontwerp voor een doorzichtige onderwaterlounge de Maritime Designer Award. Hij liep stage bij De Voogt Naval Architects. De lounge kan worden neergelaten door het vlak van een jacht om de gasten te laten genieten van het onderwaterleven.

Van Hengel-Spengler prijs

De 24-jarige luitenant-ter-zee Kevin Stouten won de Koninklijke Marine van Hengel-Sprengler prijs met zijn onderzoek naar cilindervormige containers van composiet die buiten de drukhuid van een onderzeeboot kunnen worden geplaatst om uitrusting voor speciale missies van mariniers in op te slaan. In de containers zijn doorvoeringen nodig, zoals mangaten en gaten voor leidingen. Stouten toonde aan dat de verzwakkingen die dit veroorzaakt te compenseren zijn met een in het composiet te verlijmen roestvaststalen ring of insert.

KVNR Shipping Award

<iframe width="590" height="332" src="https://www.youtube.com/embed/QVXlAuuIx0U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

KNVTS Schip van het Jaar Prijs

Het Maintenance Support Walk-to-Work Vessel ‘Kroonborg’ is het resultaat van een intensieve samenwerking van de werf Royal Niestern Sander met de NAM, Shell UK en een aantal subcontractors om op een veilige, milieuvriendelijkere en economisch meer aantrekkelijke wijze, personeel en materiaal naar en van olie- en gasplatforms te brengen om daar onderhoud uit te voeren. Mede dankzij de door Conoship ontwikkelde rompvorm, in combinatie met Voith Schneider propellers met actieve roldemping, is het schip 300 dagen per jaar inzetbaar op de zuidelijke Noordzee; onder maximale condities van 30 knopen wind en 2,5 meter significante golfhoogte. Eveneens bijzonder aan het schip is de beweging gecompenseerde Ampelmann loopbrug van 22 meter, om personeel veilig bij een platform af te zetten of op te halen.

‘Kroonborg is Zwitsers zakmes op zee’

DELFZIJL

Koninklijke Niestern Sander, klant Koninklijke Wagenborg en eindgebruiker NAM/Shell zijn ontzettend trots op het winnen van KNVTS Schip van het Jaar-prijs.

‘Deze award is voor ons echt een bevestiging dat scheepsbouw innovaties kan aanjagen en integreren vanuit heldere functionele doelstellingen en optimale doelgerichte samenwerking. Kroonborg is daarvan het bewijs. Een schip dat zelfs boven verwachting levert, ontworpen en gebouwd door onze Nederlandse maakindustrie’, zegt managing director Jan Doorduin van Koninklijke Niestern Sander.

Zwitsers zakmes op zee

‘Voor NAM is de Kroonborg met de veelzijdige technische toepassingen het Zwitsers zakmes op zee’, zegt adjunct-directeur Ante Frens van eindgebruiker Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM). ‘Veel verschillende werkzaamheden aan de onbemande productieplatforms en -putten in de Zuidelijk Noordzee kunnen we er mee uitvoeren. Daarnaast brengt de Kroonborg onze medewerkers op een comfortabele wijze naar de platforms waar zij de werkzaamheden veilig en zeer efficiënt kunnen uitvoeren.’
Volgens Jan Doorduin is het unieke concept van de Kroonborg niet alleen geschikt voor de olie- en gasindustrie. ‘Ook de offshore wind industrie zal zeker kunnen profiteren van dit type schip.’