Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Nieuwe motoren te duur door Europese emissie-eisen

DORDRECHT

Als Europa vasthoudt aan de nieuwe emissie-eisen voor scheepsmotoren (Stage V), is het volgens VIV-directeur Michel Voorwinde de vraag of de binnenschipper in de toekomst nog wel de motor kan krijgen die hij nodig heeft. Over de nieuwe Europese emissie-eisen en de gevolgen daarvan houdt de VIV donderdag 29 oktober in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht een seminar.

1 / 1
Nieuwe motoren te duur door Europese emissie-eisen

Nieuwe motoren te duur door Europese emissie-eisen

  • VIV-directeur: ‘Van nieuwbouw naar een revisiemarkt’

Door Erik van Huizen
Omdat de eisen alleen voor nieuwe motoren gaan gelden, gaat de binnenvaart eerder kiezen voor revisie, verwacht de directeur de brancheorganisatie voor industriële verbrandingsmotoren (VIV). ‘Slecht nieuws voor het milieu. Het tegengestelde van wat Europa met de nieuwe eisen wil bereiken.’

Testbank te duur

Motorenfabrikanten moeten de emissies van scheepsmotoren garanderen voor 10.000 uur. Om dat aan te kunnen tonen moet een motor 2.500 uur op de testbank. Probleem is volgens Voorwinde dat motorenfabrikanten dat straks twee keer moeten gaan doen; één keer voor de Amerikaanse markt en één keer voor de Europese markt.

‘Dat wordt veel fabrikanten veel te duur. Een motor staat dan ruim 100 dagen op de testbank te draaien. En dat geldt voor alle vermogens van een merk. Met een beperkte Europese binnenvaartmarkt van ongeveer 150 motoren per jaar, bestaat dan het risico dat een aantal motorenfabrikanten zich helemaal terugtrekt uit Europa of alleen nog een beperkt aantal vermogens op de markt brengt’, vreest Voorwinde.

‘Stel dat een schipper dan wil hermotoriseren en een motor van 1000 kW nodig heeft en er alleen maar motoren van 700 of 1250 kW zijn te krijgen, dan kiest de schipper voor de grootste en dat is niet milieuvriendelijker. En omdat de nieuwe eisen alleen gelden voor nieuwe motoren, kan de binnenschipper tot in lengte van dagen zijn motor blijven reviseren. De nieuwbouw valt dan vrijwel stil en hiervoor in de plaats krijgen we een markt van reviseren. Of dat nu zo milieuvriendelijk is?’

Overstag

Of Europa nog overstag gaat en zich aan gaat sluiten bij de Amerikaanse emissie-eisen, durft Voorwinde niet te zeggen. ‘Ik heb het idee dat dit onder grote politieke druk wordt besloten. Het is gebaseerd op onderbuikgevoel en fictie, niet op wat in de praktijk gebeurt. De milieuorganisaties willen alles klimaatneutraal en zeggen dat dit technisch allemaal mogelijk is. Dat is ook zo, maar er hangt wel een prijskaartje aan en de vraag is wie dat gaat betalen.’

Wat betreft de milieuorganisaties stoort Voorwinde zich de laatste tijd aan de uitlatingen in de media over ‘dieselgate’ en ‘sjoemelsoftware’ bij Volkswagen. ‘Ze hebben het hierbij de hele tijd over het fijnstof dat slecht is voor de gezondheid van de mensen. Het gaat hierbij helemaal niet om de uitstoot van fijnstof, maar om die van NOx. Door te appelleren aan zaken die gevoelig liggen bij het grote publiek proberen de milieuorganisaties zieltjes te winnen. Dat ze dat doen met onwaarheden is buitengewoon kwalijk en misleidend.’

Seminar

Voor wie meer wil weten over de nieuwe Europese emissie-eisen en de gevolgen daarvan, houdt de VIV donderdag 29 oktober in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht een seminar. Op dit seminar komt onder meer de Europese ‘Non Road Mobile Machinery Directive’ (NRMM) ter sprake. Deze verkeert in de eindfase om te worden omgezet in een Europese verordening. Deze verordening reguleert de emissie-eisen waaraan onder meer nieuwe scheepsmotoren vanaf 2020 moeten voldoen. Dan zijn nieuwe CCR2-motoren niet schoon genoeg meer.

Het seminar is bedoeld voor iedereen die direct of indirect een relatie heeft met de binnenvaartsector zoals overheid, reders, scheepswerven, dealers en scheepseigenaren. Doel van de bijeenkomst is het delen van kennis en updates met betrekking tot de nieuwe emissie-eisen. Na een korte introductie door dagvoorzitter Jos van Erp, gaan professor Fokko Mulder van de TU Delft, secretaris Theresia Hacksteiner van EBU en IVR, Khalid Tachi van de EICB en energie- en motorenconsultant Jacob Klimstra vanuit hun eigen invalshoek nader in op het onderwerp.

Inschrijven voor het seminar kan via de website van de VIV. Leden van VIV, NMT, BLN, Nationaal LNG Platform, VVT en EICB betalen 125 euro per persoon, niet-leden betalen 175 euro per persoon. De Duurzaamheidsfabriek is te vinden aan de Leerparkpromenade 50 in Dordrecht. (EvH)

Reacties (4)
  • G. Verm.

    Beste Piet,

    Vergeet je kracht niet. In NL is spoor bijna helemaal met Elek. moaar hoe zit het in G.B., Duitsland en Frankrijk. Volgens mij moet er heel snel lijntjes gelegd worden worden, richting bouwers van Diesel(-elek.)-lokomotief bouwers!!

  • Piet Bennik

    @ G.Verm.

    De ASV is wel wakker, er worden al heel wat besluiten terug gedraaid die al goed bevonden waren door een tak van die ene grote branche organisatie.

    Maar waar blijft die grote branche organisatie als het gaat om markttransparatie?
    Als dat er zou komen kunnen hebben we meer geld om aan de eisen van het milieu te voldoen.
    Dus wat is belangrijker voor de binnenvaart ondernemer?

    Dit creëer je niet door samen te werken in verschillende samen werking verbanden, want die concurreren dan nog steeds tegen elkaar, en daar word de vrachtprijs niet hoger van!

    ASV denktanker

  • G. Verm.

    Heb zelf ook genoeg van Milieu-def., Greenpeace en andere ‘Groene Leugen’-clubjes. Een dikke 70 jaar geleden heeft heel Europa zich losgeschud van de laatste Volksmenner in deze contreien. Lijkt er echter op dat de toteskopf-tactiek, ‘verschroeide aarde voor onze ideologische tegenstanders’; is overgenomen door deze linkse milieu-rakkers/-stakkers.

  • G. Verm.

    Denk buiten de box; dit gaat ook gelden voor spoorwegen!
    Tijd om de lobbies te verenigen.
    En niet zoals de ASV/c.s. pas wakker te worden als het besluit al genomen is.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook