Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Binnenvaartmotor wordt onbetaalbaar’

BRUSSEL

Europa moet zijn emissienormen voor scheepsdiesels laten aansluiten bij wereldwijde standaarden. Dat stellen de Europese binnenvaartorganisaties EBU en ESO in reactie op het plan van de Europese Commissie om de vrachtwagennorm Euro 6 ook in te voeren in de binnenvaart. ‘Dat maakt binnenvaartmotoren onbetaalbaar, als ze al leverbaar zijn.’

1 / 1
‘Binnenvaartmotor wordt onbetaalbaar'

‘Binnenvaartmotor wordt onbetaalbaar'

EBU en ESO tegen aparte Euro 6-norm in Europa

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • J.R. Meijer

    De emissies van Tier4 final is tot 560kw zover ik kan vinden 0,15 gr. NOX/kw. Dat zijn waarden die, en daar zijn de meeste motorfabrikanten ook al achter, alleen met nabehandeling te bereiken zijn. En dan ben ik het niet met het geweeklaag over onbetaalbare motoren eens. Door eens wat creatiever om te gaan met het installeren van meerdere kleine motoren in cascade kunnen we meeliften met het succes van de euro-6 motoren van het wegtransport. Nabehendeling (SCR/roetfilter) voor kleine series motoren van hoge vermogens zijn groot en duur. Voor het wegtransport worden voor de motor geoptimaliseerde compacte SCR systemen met in motormanagement geintegreerde besturing in grote bulk gebouwd en zijn daarom alleszins betaalbaar. Ze zijn niet groter dan een flinke lunchbox en dus op ieder schip te plaatsen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook