Maritime Awards: Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar

De vijf belangrijkste maritieme prijzen voor reders, scheepswerven, studenten, ontwerpers en toeleveranciers zijn donderdagavond 6 november toegekend tijdens het Maritime Awards Gala 2014 in Zaandam.

Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar
  • De Wim Timmers Ontwerpersprijs ging naar Emiel Mobron voor zijn beoordelingsmethode voor windvoortstuwing bij vrachtschepen.

  • Het onderzoek naar de elektrische onderzeeboot leverde luitenant-ter-zee Guus van Fulpen de Van Hengel-Spengler prijs van de Koninklijke Marine op.

  • Dynamic Marine Systems Holland ontving de Maritime Innovation Award voor haar AntiRoll-stabilisatiesysteem.

  • Van Oord mocht de KVNR Shipping Award mee naar Rotterdam nemen voor haar offshore-installatieschip Aeolus.

  • KNVTS Schip van het Jaar is de door Damen Shipyards gebouwde reddingboot Nh1816 van de KNRM geworden.

Maritime Awards Gala 2014

5 belangrijkste maritieme prijzen uitgereikt tijdens Maritime Awards Gala
Maritieme sector Nederland boordevol innovatie

De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van de innovatiekracht en meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster. Ze werden, ten overstaan van meer dan 850 maritieme professionals, door de juryvoorzitters tezamen met Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter FME, bekend gemaakt. Het Maritime Awards Gala is ook meteen de officiële aftrap van de Maritime Week, waarin de spotlights nadrukkelijk op de maritieme sector gericht worden.

Zeilende vrachtschepen

De winnaar van de Wim Timmers Ontwerpersprijs is Emiel Mobron met zijn beoordelingsmethode voor windvoortstuwing bij vrachtschepen. Met almaar stijgende brandstofprijzen en steeds strengere regelgeving voor uitstoot komt zeilvoortstuwing voor vrachtschepen weer onder de aandacht.

Ideeën en ontwerpen voor zeilsystemen zijn er legio, maar kennis over en inzicht in de hoofdafmetingen van de zeilende rompvorm ontbreken: een korter schip heeft lagere bouwkosten, maar een hogere weerstand. Een slankere rompvorm zeilt misschien beter, maar tegen welke prijs? Waar ligt het optimum en hoe kan uiteindelijk de investering in het tuig worden terugverdiend? Want brandstof besparen willen we allemaal, maar niet tegen hogere kosten.

Om deze vragen te beantwoorden, heeft Emiel Mobron een bestaande ontwerpmethode gecombineerd en toegepast op variaties in rompvormen, uitgaande van één soort tuig en lading.

More electric submarine

Ook dit jaar was de jury van de van Hengel-Spengler prijs aangenaam verrast door het bijzonder hoge niveau van het ingezonden werk. De jury was het echter unaniem eens dat de thesis ‘Op weg naar de more electric submarine’ van Luitenant ter zee Guus van Fulpen (23) de beste was.
Voor een onderzeeboot is het van cruciaal belang om niet gedetecteerd te worden door een sonar. Daarvoor moet de boot zo stil mogelijk zijn.

Luitenant ter zee Van Fulpen heeft in zijn scriptie onderzoek gedaan naar de toepasbaarheid van elektrische actuators voor het bedienen van de grote roerbladen. Hij komt tot de conclusie dat elektrische actuators in ieder opzicht de potentie hebben om met behoud van functionaliteit het hydraulieksysteem van de roeren te vervangen, waardoor de boot stiller wordt. Bovendien wordt ruimte bespaard door een kleinere installatie.

Walvissen als voorbeeld

De Maritime Innovation Award heeft ten doel meer bekendheid te geven aan de vernieuwende kracht die uitgaat van de maritieme en offshore-toeleveringsindustrie en om innovatieve ontwikkelingen binnen de maritieme cluster te stimuleren. Goed beschouwd gebruikte roldempingspecialist Arnold van Aken in zijn ontwerp van het AntiRoll-stabilisatiesysteem de walvis als model. En dat is niet zo vreemd.

De walvis is immers het meest aan het water aangepaste zeezoogdier ter wereld. De resultaten hiervan zijn verbluffend. Zo wijzen tests uit dat tijdens het varen de gebogen AntiRoll high aspect-vinnen in vergelijking met conventionele systemen 50 tot 75 procent minder weerstand realiseren. Deze weerstandsreductie heeft niet alleen een positief effect op de snelheid, maar ook op het brandstofverbruik.

Aeolus installeert windmolens

Met de Shipping Award wil de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) laten zien dat zeescheepvaart een boeiende sector is waarin vernieuwingen plaatsvinden, maar ook dat het milieu en maatschappelijk ondernemen, zoals het goed zorgen voor de bemanning, hoog op de agenda staan. De prijs moet nog meer bewustzijn op deze vlakken creëren en de rederijen stimuleren hierop in te haken.

Met de Aeolus van Van Oord is dit uitstekend gelukt. Dit schip is volledig ingericht op efficiënte installatie van windmolens op zee. Bijzonder is dat Van Oord het schip in eigen beheer heeft gebouwd. Tineke Netelenbos, voorzitter van de jury: ‘Imposant, het liegt er niet om. Een spectaculair schip waarbij grote stappen vooruit worden gezet in de Nederlandse offshore-industrie en wat ook internationaal spin-off kan hebben.’

Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar

Deze prestigieuze prijs wordt ieder jaar toegekend en uitgereikt aan een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland, of bij een buitenlandse vestiging van een Nederlands bedrijf, is ontworpen en (af)gebouwd. De door Damen Shipyards gebouwde reddingboot Nh1816 voldoet zeker aan die criteria en staat bol van de innovatie en slimme vondsten.

Deze reddingboot is namelijk het resultaat van gedegen onderzoek en ontwerp in nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Dankzij die bijzondere samenwerking gooit het uiteindelijke ontwerp hele hoge ogen op het gebied van de inzetbaarheid bij zwaar weer, comfort voor de crew, gedrag in boeg- en schuin voor inkomende golven, koersstabiliteit en veilig gedrag in (schuin-)achter inkomende golven, manoeuvreerbaarheid in alle omstandigheden en geluidsniveau in het stuurhuis.

Maritime Week van start

Tijdens het Gala verrichtte Arie Kraaijeveld, voorzitter van Nederland Maritiem Land de officiële aftrap van de Maritime Week 2014. Officieel, want eerder op de dag was deze week reeds van start gegaan met een ‘maritieme gastles’ door schout-bij-nacht Ben Bekkering, plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten van de Koninklijke Marine. Dit was de eerste gastles in een poging om het ‘record maritieme gastlessen geven’ (vorig jaar 314 stuks) te verbeteren. Op de laatste dag van de Week wordt bekend of dit gelukt is tijdens de afsluitende maritieme gastles, die door Tineke Netelenbos aan boord van een P&O Ferry zal worden gegeven.

Het Maritime Awards Gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritieme Prijzen. Hierin zijn Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, NISS en de Koninklijke Marine vertegenwoordigd. De hoofdsponsors van het Maritime Awards Gala 2014 zijn NNPC, Damen Shipyards, Wärtsilä Netherlands, Europort, Huisman Equipment en Nederland Maritiem Land.

Maritime Awards: Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar | Schuttevaer.nl

Maritime Awards: Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar

De vijf belangrijkste maritieme prijzen voor reders, scheepswerven, studenten, ontwerpers en toeleveranciers zijn donderdagavond 6 november toegekend tijdens het Maritime Awards Gala 2014 in Zaandam.

Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar
  • De Wim Timmers Ontwerpersprijs ging naar Emiel Mobron voor zijn beoordelingsmethode voor windvoortstuwing bij vrachtschepen.

  • Het onderzoek naar de elektrische onderzeeboot leverde luitenant-ter-zee Guus van Fulpen de Van Hengel-Spengler prijs van de Koninklijke Marine op.

  • Dynamic Marine Systems Holland ontving de Maritime Innovation Award voor haar AntiRoll-stabilisatiesysteem.

  • Van Oord mocht de KVNR Shipping Award mee naar Rotterdam nemen voor haar offshore-installatieschip Aeolus.

  • KNVTS Schip van het Jaar is de door Damen Shipyards gebouwde reddingboot Nh1816 van de KNRM geworden.

Maritime Awards Gala 2014

5 belangrijkste maritieme prijzen uitgereikt tijdens Maritime Awards Gala
Maritieme sector Nederland boordevol innovatie

De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van de innovatiekracht en meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster. Ze werden, ten overstaan van meer dan 850 maritieme professionals, door de juryvoorzitters tezamen met Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter FME, bekend gemaakt. Het Maritime Awards Gala is ook meteen de officiële aftrap van de Maritime Week, waarin de spotlights nadrukkelijk op de maritieme sector gericht worden.

Zeilende vrachtschepen

De winnaar van de Wim Timmers Ontwerpersprijs is Emiel Mobron met zijn beoordelingsmethode voor windvoortstuwing bij vrachtschepen. Met almaar stijgende brandstofprijzen en steeds strengere regelgeving voor uitstoot komt zeilvoortstuwing voor vrachtschepen weer onder de aandacht.

Ideeën en ontwerpen voor zeilsystemen zijn er legio, maar kennis over en inzicht in de hoofdafmetingen van de zeilende rompvorm ontbreken: een korter schip heeft lagere bouwkosten, maar een hogere weerstand. Een slankere rompvorm zeilt misschien beter, maar tegen welke prijs? Waar ligt het optimum en hoe kan uiteindelijk de investering in het tuig worden terugverdiend? Want brandstof besparen willen we allemaal, maar niet tegen hogere kosten.

Om deze vragen te beantwoorden, heeft Emiel Mobron een bestaande ontwerpmethode gecombineerd en toegepast op variaties in rompvormen, uitgaande van één soort tuig en lading.

More electric submarine

Ook dit jaar was de jury van de van Hengel-Spengler prijs aangenaam verrast door het bijzonder hoge niveau van het ingezonden werk. De jury was het echter unaniem eens dat de thesis ‘Op weg naar de more electric submarine’ van Luitenant ter zee Guus van Fulpen (23) de beste was.
Voor een onderzeeboot is het van cruciaal belang om niet gedetecteerd te worden door een sonar. Daarvoor moet de boot zo stil mogelijk zijn.

Luitenant ter zee Van Fulpen heeft in zijn scriptie onderzoek gedaan naar de toepasbaarheid van elektrische actuators voor het bedienen van de grote roerbladen. Hij komt tot de conclusie dat elektrische actuators in ieder opzicht de potentie hebben om met behoud van functionaliteit het hydraulieksysteem van de roeren te vervangen, waardoor de boot stiller wordt. Bovendien wordt ruimte bespaard door een kleinere installatie.

Walvissen als voorbeeld

De Maritime Innovation Award heeft ten doel meer bekendheid te geven aan de vernieuwende kracht die uitgaat van de maritieme en offshore-toeleveringsindustrie en om innovatieve ontwikkelingen binnen de maritieme cluster te stimuleren. Goed beschouwd gebruikte roldempingspecialist Arnold van Aken in zijn ontwerp van het AntiRoll-stabilisatiesysteem de walvis als model. En dat is niet zo vreemd.

De walvis is immers het meest aan het water aangepaste zeezoogdier ter wereld. De resultaten hiervan zijn verbluffend. Zo wijzen tests uit dat tijdens het varen de gebogen AntiRoll high aspect-vinnen in vergelijking met conventionele systemen 50 tot 75 procent minder weerstand realiseren. Deze weerstandsreductie heeft niet alleen een positief effect op de snelheid, maar ook op het brandstofverbruik.

Aeolus installeert windmolens

Met de Shipping Award wil de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) laten zien dat zeescheepvaart een boeiende sector is waarin vernieuwingen plaatsvinden, maar ook dat het milieu en maatschappelijk ondernemen, zoals het goed zorgen voor de bemanning, hoog op de agenda staan. De prijs moet nog meer bewustzijn op deze vlakken creëren en de rederijen stimuleren hierop in te haken.

Met de Aeolus van Van Oord is dit uitstekend gelukt. Dit schip is volledig ingericht op efficiënte installatie van windmolens op zee. Bijzonder is dat Van Oord het schip in eigen beheer heeft gebouwd. Tineke Netelenbos, voorzitter van de jury: ‘Imposant, het liegt er niet om. Een spectaculair schip waarbij grote stappen vooruit worden gezet in de Nederlandse offshore-industrie en wat ook internationaal spin-off kan hebben.’

Nh1816 KNVTS Schip van het Jaar

Deze prestigieuze prijs wordt ieder jaar toegekend en uitgereikt aan een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland, of bij een buitenlandse vestiging van een Nederlands bedrijf, is ontworpen en (af)gebouwd. De door Damen Shipyards gebouwde reddingboot Nh1816 voldoet zeker aan die criteria en staat bol van de innovatie en slimme vondsten.

Deze reddingboot is namelijk het resultaat van gedegen onderzoek en ontwerp in nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Dankzij die bijzondere samenwerking gooit het uiteindelijke ontwerp hele hoge ogen op het gebied van de inzetbaarheid bij zwaar weer, comfort voor de crew, gedrag in boeg- en schuin voor inkomende golven, koersstabiliteit en veilig gedrag in (schuin-)achter inkomende golven, manoeuvreerbaarheid in alle omstandigheden en geluidsniveau in het stuurhuis.

Maritime Week van start

Tijdens het Gala verrichtte Arie Kraaijeveld, voorzitter van Nederland Maritiem Land de officiële aftrap van de Maritime Week 2014. Officieel, want eerder op de dag was deze week reeds van start gegaan met een ‘maritieme gastles’ door schout-bij-nacht Ben Bekkering, plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten van de Koninklijke Marine. Dit was de eerste gastles in een poging om het ‘record maritieme gastlessen geven’ (vorig jaar 314 stuks) te verbeteren. Op de laatste dag van de Week wordt bekend of dit gelukt is tijdens de afsluitende maritieme gastles, die door Tineke Netelenbos aan boord van een P&O Ferry zal worden gegeven.

Het Maritime Awards Gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritieme Prijzen. Hierin zijn Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, NISS en de Koninklijke Marine vertegenwoordigd. De hoofdsponsors van het Maritime Awards Gala 2014 zijn NNPC, Damen Shipyards, Wärtsilä Netherlands, Europort, Huisman Equipment en Nederland Maritiem Land.