Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Oudere motoren veel schoner dan gedacht

Rotterdam

De overheid moet emissies van binnenvaartschepen anders en eerlijker beoordelen. Metingen aan de pijp en de werkelijke emissies per tonkilometer moeten leidend zijn. Dat stellen binnenvaartcoöperaties PTC, NPRC en ELV en brancheorganisatie BLN-Koninklijke Schuttevaer.

1 / 4
Oudere motoren veel schoner dan gedacht

Oudere motoren veel schoner dan gedacht

Binnenvaart wil af van fabrieksnorm en meten aan de pijp

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • G. Fongers

    andere methode is om aan uitlaat gassen norm bij variabel toerental te voldoen is ( net als bij personenwagen diesels) de turbo aan te passen zodanig dat reeds bij 80 % vermogen de trurbodruk in de buurt van de vollast druk komt. Wil je naar 100 % vermogen dan uitlaat gassen afvoeren buiten om de turbo . Scheelt ook op de 80% vermogen uitlaat temperatuur = ook weer verminderde slijtage van uitlaat kleppen .

  • M Smitsman

    Ben ontzettend blij met dit bericht dat dit wereldkundig gemaakt wordt. Weigert men van overheidswege hier wat mee te doen, dan weten we ook direct dat milieu helemaal geen rol speelt en er een op machtige lobby achter zit van een of andere motorenimporteur/fabrikant.

    Het verhaal is immers al langer bekend dat veel, en dan met name langzaamlopende motoren na meting net zo schoon, zo niet schoner bleken dan de huidige gecertificeerde motoren. Hoorde laatst nog een verhaal van een schipper die ook een meting op de uitstoot van zijn Deutz 545 heeft laten doen. Wat bleek? De uitstoot viel binnen de normen. Kreeg deze collega toen een certificaat? Nee, want meting moest uitgevoerd worden door de motorfabrikant… Ik noem het een SCHANDAAL!

  • Gerrie van Neijenhoff

    Als test ben ik met de Melvin overgegaan op GTL van Shell. Dit in perfecte samenwerking met Dolderman, Shell en Slurink. De 4uur durende metingen waren positief en we hopen op medewerking van Caterpillar om onze 3508 van 1999 op ccr1 niveau te krijgen. De DAF 1160 is in ieder geval voor het eerst rookloos. Voor de meerkosten van ca €70 per ton kan je nooit een katalysator aanschaffen en dan is alleen de hoofdmotor schoner en nu alle motoren. Ben zeer benieuwd wat de verdere duurtest gaat uitwijzen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook