Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

CCR verlengt relingplicht

DEN HAAG / STRAATSBURG

Nederland is in principe tegen de relingplicht, maar kan instemmen met verlenging van dit tijdelijke CCR-voorschrift voor de duur van drie jaar. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen in een brief aan de Tweede Kamer over de besluitvorming in de komende CCR-vergadering van 12 juni. Dinsdag 10 juni staat de brief ook op de agenda van het algemeen overleg van de minister met de Tweede Kamer.

1 / 1
CCR verlengt relingplicht

CCR verlengt relingplicht

Minister Schultz: ‘Doorbraak bij uitstel overgangsbepalingen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • J. van Wijk

    Heb over de toen te verwachte relingplicht, en over de dodehoek enkele jaren geleden al op dit forum gereageerd,(aangespoord door iemand van het Vasteland).
    Het verschil, ook toen al tussen duw en conventionele schepen aangegeven, maar weinig of geen reactie.
    Wat ons ook toen al verbaasde, het verschil met de dode hoek,zoals toen omschreven, fnuikend voor de kleinere schepen, en spitsen in het bijzonder.
    Hoe is dat met de dode hoek eigenlijk afgelopen?

    mvg Sjaak

  • David twigt

    Opvallend dat de CCR wel kijkt hoeveel ongevallen er voorkomen zouden kunnen worden door het plaatsen van relingen maar nergens heeft onderzocht hoeveel ongevallen die relingen ook kunnen veroorzaken. Toch kunnen wij (de ASV) ons daar van alles bij voorstellen. Ook opvallend dat men wel wil dat er een toegang in de relingen wordt gemaakt voor de BOA’s die natuurlijk wel veilig aan boord moeten kunnen komen. Hoe het voor de schipper is? Dan is ook nog onduidelijk WAAR de relingen moeten komen, zoals wij het lezen kan dat zo rond het hele schip verplicht worden. En…bij duwbakken hoeft het dan opeens weer niet. Dus daar is er opeens geen gevaar meer?

  • G. Fongers

    Slingerende jachten in de sluis met (veel ?) mensen aan boord , instellen de voorwaarde van verplichtzwemvest aan anders niet schutten.( zoals op de Donau ) Is dan weer niet te handhaven bij onbemande sluizen.

  • A. Kuup

    Verlenging dus wordt het verplicht om die rotzooi in het gangboord te zetten. luikenwagen, middenbolders,reling en dat allemaal in een gangboord van een halve meter waar ga je dan lopen.
    En dan hebben we het nog niet over bij zeevaart opladen.
    Naar de wal overschepen hoe ga je overstappen al wat Duitsers uitgescholden dat ze voor een normale overpad moeten zorgen.
    Legen schepen bij geladen opzij ben zelf een keer bijna geplet tussen 2 schepen.
    Maar voor de rest lekker veilig ahum.
    Maarja bij de ccr zijn ook allen maar mensen die niet hoeven te werken alleen aanwezig zijn en onzin uitkramen

  • Rienk abrahamse

    De plicht om een reddingsvest te dragen aan boord lijkt logisch, zeker in de winterperiode nuttig. Alleen zie ik het al voor me, slingerende jachten in de sluis met een hoop mensen aan boord die dat niet gewoon zijn, mogen gewoon wel zonder reddingsvest aan dek zijn. Ben het volledig eens, dat er wat moet gebeuren, er zijn helaas teveel ongevallen de laatste jaren. Alleen voor de pleziervaart, waar de meeste doden zijn te betreuren verandert weer eens niets.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook