Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Economie en verkrijgbaarheid remmen groei LNG-motoren

Rotterdam

Rolls-Royce signaleert een groeiende interesse voor gasmotoren, maar echte groei wordt nog tegengehouden door de beperkte verkrijgbaarheid van LNG en lastige certificering. Het concern boekte vorig jaar wel een primeur door de motoren te leveren voor ‘s werelds eerste LNG-aangedreven sleepboten.

1 / 1
Economie en verkrijgbaarheid remmen groei LNG-motoren

Economie en verkrijgbaarheid remmen groei LNG-motoren

Door Tobias Pieffers
Deze slepers, de Borgøy en Bokn, verlieten de werf van het in Turkije gevestigde Sanmar in oktober vorig jaar om aan hun proefvaarten te beginnen. Op 14 januari begonnen ze hun maiden voyage naar de Kaarstoe gasterminal in Noorwegen, waar ze hun langdurige contracten voor Statoil begonnen. De Azimuth Stern Drive (ASD) slepers zijn 35 meter lang en hebben een trekkracht van 68 ton. Beide slepers worden aangedreven door twee Bergen C26:33 single fuel LNG-motoren die elk een vermogen van 1705 kW hebben bij 1000 toeren. In vergelijking met conventionele slepers stoten de schepen 26% minder CO2 en 80 tot 90% minder stikstof (Nox) uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook