Keuringsinstanties geven ook binnenvaartcertificaten af

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de keuringsinstanties Register Holland (RH), het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) en Selles & Van Dijk (S&D) gemandateerd voor het afgeven van binnenvaartcertificaten.

De 3 keuringsinstanties waren in 2012 al aangewezen om de onderzoeken voor de certificering van binnenvaartschepen uit te voeren. Tot 29 november 2013 gaf de ILT de certificaten af op basis van de door de keuringsinstanties uitgevoerde onderzoeken. Voortaan geven de keuringsinstanties het certificaat zelf af. Met deze mandatering zijn de certificerende werkzaamheden van de ILT overgedragen aan markpartijen als de keuringsinstanties (Register Holland, Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart en Selles & Van Dijk) en eerder gemandateerde klassenbureaus (Bureau Veritas, Germanischer Lloyd en Lloyd’s Register).

Bureau naar keuze

Door deze taakoverdracht kunnen scheepseigenaren voor de certificering van hun binnenvaartschip terecht bij een klassenbureau of keuringsinstantie naar keuze. In een overeenkomst met de klassenbureaus en de keuringsinstanties is vastgelegd hoe de certificaten namens de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) worden afgegeven, hoe informatie tussen de klassenbureaus, keuringsinstanties en ILT wordt uitgewisseld en hoe het toezicht op de certificerende bureaus is geregeld. De ILT blijft eindverantwoordelijk voor de onderzoeken van de binnenvaartschepen en de afgifte van de binnenvaartcertificaten.

Door de overdracht van het gehele certificerende proces kan de ILT meer aandacht besteden aan handhaving van de Binnenvaartwet. De ILT blijft naast de handhavende taken bepaalde vergunningen zelf afgeven, zoals de afgifte van meetbrieven en erkenningen. Daarnaast blijft de ILT, als Commissie van Deskundigen, verantwoordelijk voor de interpretaties van de wetgeving en het afgeven van aanbevelingen en ontheffingen.

Stichting NBKB

De Stichting NBKB, één van de 3 keuringinstanties die nu ook certificaten mag afgeven, voert met een groot aantal deskundige inspecteurs jaarlijks meer dan 1500 inspecties uit en is daarmee de grootste partij die in opdracht van de overheid voortaan zal certificeren.

De Stichting Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) was al enkele jaren door de ILT aangewezen om de casco- en veiligheidskeuringen uit te voeren. Het betreft daarbij het gehele traject om tot certificatie te komen van schepen in pakket 1b (tankschepen, vervoer van gevaarlijke stoffen zonder klasse), pakket 2 (schepen voor droge lading) en pakket 3 en 4 (passagiersschepen, sleep- en duwboten en patrouillevaartuigen).

Bij de Stichting NBKB is een groot aantal van de gerenommeerde Nederlandse inspecteurs op het gebied van de binnenvaart aangesloten. De inspecteurs beschikken over jarenlange expertise op het gebied van de keuringen in de binnenvaart en hebben in de afgelopen jaren alle benodigde aanvullende kennis en vaardigheden voor het uitvoeren van het gehele inspectietraject opgedaan.

De Stichting NBKB werd in 2004 opgericht nadat de overheid had aangekondigd om voortaan alle inspectietaken naar de markt af te stoten. In de stichting zijn naast de inspecteurs ook de binnenvaartsector en de transportverzekeraars vertegenwoordigd om erop toe te zien dat de inspecties na de taakoverdracht onafhankelijk en op een hoog kwalitatief niveau worden uitgevoerd.

Keuringsinstanties geven ook binnenvaartcertificaten af | Schuttevaer.nl

Keuringsinstanties geven ook binnenvaartcertificaten af

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de keuringsinstanties Register Holland (RH), het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) en Selles & Van Dijk (S&D) gemandateerd voor het afgeven van binnenvaartcertificaten.

De 3 keuringsinstanties waren in 2012 al aangewezen om de onderzoeken voor de certificering van binnenvaartschepen uit te voeren. Tot 29 november 2013 gaf de ILT de certificaten af op basis van de door de keuringsinstanties uitgevoerde onderzoeken. Voortaan geven de keuringsinstanties het certificaat zelf af. Met deze mandatering zijn de certificerende werkzaamheden van de ILT overgedragen aan markpartijen als de keuringsinstanties (Register Holland, Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart en Selles & Van Dijk) en eerder gemandateerde klassenbureaus (Bureau Veritas, Germanischer Lloyd en Lloyd’s Register).

Bureau naar keuze

Door deze taakoverdracht kunnen scheepseigenaren voor de certificering van hun binnenvaartschip terecht bij een klassenbureau of keuringsinstantie naar keuze. In een overeenkomst met de klassenbureaus en de keuringsinstanties is vastgelegd hoe de certificaten namens de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) worden afgegeven, hoe informatie tussen de klassenbureaus, keuringsinstanties en ILT wordt uitgewisseld en hoe het toezicht op de certificerende bureaus is geregeld. De ILT blijft eindverantwoordelijk voor de onderzoeken van de binnenvaartschepen en de afgifte van de binnenvaartcertificaten.

Door de overdracht van het gehele certificerende proces kan de ILT meer aandacht besteden aan handhaving van de Binnenvaartwet. De ILT blijft naast de handhavende taken bepaalde vergunningen zelf afgeven, zoals de afgifte van meetbrieven en erkenningen. Daarnaast blijft de ILT, als Commissie van Deskundigen, verantwoordelijk voor de interpretaties van de wetgeving en het afgeven van aanbevelingen en ontheffingen.

Stichting NBKB

De Stichting NBKB, één van de 3 keuringinstanties die nu ook certificaten mag afgeven, voert met een groot aantal deskundige inspecteurs jaarlijks meer dan 1500 inspecties uit en is daarmee de grootste partij die in opdracht van de overheid voortaan zal certificeren.

De Stichting Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) was al enkele jaren door de ILT aangewezen om de casco- en veiligheidskeuringen uit te voeren. Het betreft daarbij het gehele traject om tot certificatie te komen van schepen in pakket 1b (tankschepen, vervoer van gevaarlijke stoffen zonder klasse), pakket 2 (schepen voor droge lading) en pakket 3 en 4 (passagiersschepen, sleep- en duwboten en patrouillevaartuigen).

Bij de Stichting NBKB is een groot aantal van de gerenommeerde Nederlandse inspecteurs op het gebied van de binnenvaart aangesloten. De inspecteurs beschikken over jarenlange expertise op het gebied van de keuringen in de binnenvaart en hebben in de afgelopen jaren alle benodigde aanvullende kennis en vaardigheden voor het uitvoeren van het gehele inspectietraject opgedaan.

De Stichting NBKB werd in 2004 opgericht nadat de overheid had aangekondigd om voortaan alle inspectietaken naar de markt af te stoten. In de stichting zijn naast de inspecteurs ook de binnenvaartsector en de transportverzekeraars vertegenwoordigd om erop toe te zien dat de inspecties na de taakoverdracht onafhankelijk en op een hoog kwalitatief niveau worden uitgevoerd.