Veerpont Wijhe stapt over op synthetische diesel

De veerpont over de Gelderse IJssel bij Wijhe vaart sinds deze zomer op Gas-to-Liquid (GTL), een diesel op basis van aardgas die de uitstoot van schadelijke emissies vermindert. Volgens bedrijfsleider Gert-Wim Kolk behoren de rookwolken uit de uitlaat tot de verleden tijd.

GTL is diesel gewonnen uit aardgas via het Fischer-Tropsch-procedé. Gasvormige koolmonoxide (CO) en waterstof (H2) worden door middel van een aantal chemische processen omgezet in vloeibare koolwaterstoffen (CxHy). De chemische processen worden opgewekt met behulp van een katalysator, bijvoorbeeld ijzer. De brandstof wordt geleverd door Salland Olie. Magazine Binnenvaart weet te melden dat bij het gebruik van GTL de uitstoot van stikstofoxiden met 8,9% daalt, die van zwaveloxiden met 72%, de uitstoot van fijnstof met 20,7% en de uitstoot van CO2 met 3,6%. Salland Olie zegt deze cijfers niet te kunnen bevestigen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer