Costa Concordia: Marine & Offshore Automation in de praktijk

De berging van het cruiseschip Costa Concordia krijgt met de mogelijke afvoer van het scheepswrak op de Vanguard van het Bredase bedrijf Dockwise wellicht een Nederlands tintje. Op het evenement Marine & Offshore Automation 2013 laat Emerson Process Management zien hoe zo’n uitdaging wordt aangepakt.

Costa Concordia: Marine & Offshore Automation in de praktijk
Automatisering op zee

De behoefte aan innovaties is groot in de zeevaart en de offshore. Internationale ontwikkelingen zoals schaalvergrotingen, toenemende concurrentie en de behoefte aan goed technisch personeel vragen om technologische vernieuwingen. Dat geldt ook voor de strengere wet- en regelgeving, met thema’s als duurzaamheid en veiligheid. De conferentie Marine & Offshore Automation op 29 oktober 2013 in de RDM Campus (Rotterdam) haakt in op deze behoefte.

Het lezingenprogramma van Marine & Offshore 2013 is sterk gericht op kennisoverdracht op het technische vlak. De plenaire sprekers van Huisman en SBM Offshore zullen de bezoekers meenemen in de ontwikkelingen op het gebied van Marine & Offshore. In de parallelle tracks wordt ingegaan op thema’s als duurzaamheid, efficiency en asset performance met behulp van automatisering.

Op de site van het evenement is het volledige programma na te lezen, evenals de nieuwsberichten van deelnemende exposanten. De exposanten bieden bezoekers ook op de site al regelmatig actuele informatie aan. Zowel films, beelden als specifieke folders zijn te downloaden vanaf het nieuwsdeel.

Registratie voor een gratis bezoek aan Marine & Offshore Automation 2013 is mogelijk op de site.

Costa Concordia

Op 17 september werd bij het Toscaanse eiland Giglio het cruiseschip Costa Concordia recht overeind gezet. Het Bredase bedrijf Dockwise is de onderhandeling gestart om met het Nederlandse schip Vanguard de Concordia te gaan verslepen. Dit gigantische half-afzinkbare transportschip (gewicht: 117.000 ton, 275 meter lang en 270 meter breed) wordt voornamelijk ingezet om boorplatforms te verplaatsen.

Op Marine & Offshore Automation 2013 , dinsdag 29 oktober in de RDM Campus in Rotterdam, zal Peter Bezemer (Emerson Process Management) vertellen over het controlesysteem dat  Emerson heeft geïmplementeerd op het schip. Dit systeem houdt de Vanguard stabiel en waarborgt de structurele integriteit. Beide elementen zijn essentieel bij het verplaatsen van grote constructies zoals de Costa Concordia. De veiligheid en beschikbaarheid moeten altijd gewaarborgd blijven bij grootscheepse operaties.

Monitoren

Stabiliteit en structurele integriteit zijn ook cruciaal bij het monitoren van ‘offshore structures en windfarms’. Albert Lenting zal namens Siri Marine laten zien hoe dit in de praktijk plaatsvindt.

Door toepassing van hoogwaardige sensoren worden met name laagfrequente versnellingen gemeten en gelogd. De transfer van de bewegingsdata kan online via satelliet communicatie, ethernet, UMTS of HF-modems naar een centrale server. Op deze wijze kan kosteneffectief de levensduur van een ‘structure’ worden bepaald en de rapporten kunnen worden gebruikt als input voor (her)certificering.

Vloeistofmeting op zee

Om stabiel te blijven maken schepen gebruik van ballastwater. Dit water wordt bij aankomst op bestemming gelost, waardoor water uit bijvoorbeeld de haven van Shanghai in de haven van Rotterdam terecht kan komen. Zoals tijgermuglarven uit geïmporteerde Chinese autobanden recent hebben laten zien, kunnen uitheemse organismen uit zulk soort water problemen veroorzaken. Het lozen van ballastwater is dan ook internationaal gereguleerd. Endress+Hauser zal op Marine & Offshore Automation 2013 ingaan op het efficiënt automatiseren van het ballastwaterbehandelingsproces.

Johan Blom zal laten zien hoe zo’n meetproces scheepseigenaren helpt te voldoen aan de standaarden van de International Maritime Organisation (IMO). Het systeem van Endress+Hauser optimaliseert de efficiency van de verschillende technologieën die worden toegepast bij dit proces. Zo worden mechanische, fysieke en chemische technologieën gebruikt, om de kwaliteit van het water te kunnen waarborgen. Een goede afstemming levert een grote efficiencyslag voor behandelingsprocessen op.

Ook in offshore-applicaties spelen vloeistoffen een belangrijke rol, bijvoorbeeld bij het winnen van olie op zee. In het verleden moesten de mechanische flowmeters die dit proces meten op land worden gekalibreerd. Door toepassing van ultrasone en magnetisch inductieve flowmeters wordt ruimte op het platform gecreëerd en wordt de efficiency verhoogd aangezien er minder kalibratiesystemen nodig zijn. Dick Laan zal namens Krohne Nederland meer over dit onderwerp vertellen.

Netwerken aan boord

Systemen aan boord moeten ieder moment in staat zijn met elkaar te communiceren via bijvoorbeeld ethernet-, bus- en glasvezelkabels. FELTEN Wire & Cable Solutions BV zal tijdens Marine & Offshore Automation inzicht geven in de voorwaarden en veiligheidseisen waaraan marine-gecertificeerde kabels moeten voldoen.

Door de mogelijkheden van industriële automatiseringskabels en dedicated kabels te combineren kan voor iedere specifieke situatie een passende oplossing geboden worden. Maurice Felten (FELTEN Wire & Cable Solutions) zal in zijn presentatie laten zien welke kabels er zijn en in welke situaties die  kunnen worden gebruikt.

Veiligheid en beschikbaarheid zijn uiteraard van groot belang bij deze kabels, zeker bij gebruik op zee. Een netwerk redundant maken is voor de veiligheid en beschikbaarheid een goed middel, aangezien steeds meer besturingen aan boord door middel van netwerken worden gerealiseerd. Bas de Koningh, product manager Smart Network Infrastructure bij Harting, zal met een live demo en praktijkvoorbeelden tonen hoe dit kan worden uitgevoerd.

Costa Concordia: Marine & Offshore Automation in de praktijk | Schuttevaer.nl

Costa Concordia: Marine & Offshore Automation in de praktijk

De berging van het cruiseschip Costa Concordia krijgt met de mogelijke afvoer van het scheepswrak op de Vanguard van het Bredase bedrijf Dockwise wellicht een Nederlands tintje. Op het evenement Marine & Offshore Automation 2013 laat Emerson Process Management zien hoe zo’n uitdaging wordt aangepakt.

Costa Concordia: Marine & Offshore Automation in de praktijk
Automatisering op zee

De behoefte aan innovaties is groot in de zeevaart en de offshore. Internationale ontwikkelingen zoals schaalvergrotingen, toenemende concurrentie en de behoefte aan goed technisch personeel vragen om technologische vernieuwingen. Dat geldt ook voor de strengere wet- en regelgeving, met thema’s als duurzaamheid en veiligheid. De conferentie Marine & Offshore Automation op 29 oktober 2013 in de RDM Campus (Rotterdam) haakt in op deze behoefte.

Het lezingenprogramma van Marine & Offshore 2013 is sterk gericht op kennisoverdracht op het technische vlak. De plenaire sprekers van Huisman en SBM Offshore zullen de bezoekers meenemen in de ontwikkelingen op het gebied van Marine & Offshore. In de parallelle tracks wordt ingegaan op thema’s als duurzaamheid, efficiency en asset performance met behulp van automatisering.

Op de site van het evenement is het volledige programma na te lezen, evenals de nieuwsberichten van deelnemende exposanten. De exposanten bieden bezoekers ook op de site al regelmatig actuele informatie aan. Zowel films, beelden als specifieke folders zijn te downloaden vanaf het nieuwsdeel.

Registratie voor een gratis bezoek aan Marine & Offshore Automation 2013 is mogelijk op de site.

Costa Concordia

Op 17 september werd bij het Toscaanse eiland Giglio het cruiseschip Costa Concordia recht overeind gezet. Het Bredase bedrijf Dockwise is de onderhandeling gestart om met het Nederlandse schip Vanguard de Concordia te gaan verslepen. Dit gigantische half-afzinkbare transportschip (gewicht: 117.000 ton, 275 meter lang en 270 meter breed) wordt voornamelijk ingezet om boorplatforms te verplaatsen.

Op Marine & Offshore Automation 2013 , dinsdag 29 oktober in de RDM Campus in Rotterdam, zal Peter Bezemer (Emerson Process Management) vertellen over het controlesysteem dat  Emerson heeft geïmplementeerd op het schip. Dit systeem houdt de Vanguard stabiel en waarborgt de structurele integriteit. Beide elementen zijn essentieel bij het verplaatsen van grote constructies zoals de Costa Concordia. De veiligheid en beschikbaarheid moeten altijd gewaarborgd blijven bij grootscheepse operaties.

Monitoren

Stabiliteit en structurele integriteit zijn ook cruciaal bij het monitoren van ‘offshore structures en windfarms’. Albert Lenting zal namens Siri Marine laten zien hoe dit in de praktijk plaatsvindt.

Door toepassing van hoogwaardige sensoren worden met name laagfrequente versnellingen gemeten en gelogd. De transfer van de bewegingsdata kan online via satelliet communicatie, ethernet, UMTS of HF-modems naar een centrale server. Op deze wijze kan kosteneffectief de levensduur van een ‘structure’ worden bepaald en de rapporten kunnen worden gebruikt als input voor (her)certificering.

Vloeistofmeting op zee

Om stabiel te blijven maken schepen gebruik van ballastwater. Dit water wordt bij aankomst op bestemming gelost, waardoor water uit bijvoorbeeld de haven van Shanghai in de haven van Rotterdam terecht kan komen. Zoals tijgermuglarven uit geïmporteerde Chinese autobanden recent hebben laten zien, kunnen uitheemse organismen uit zulk soort water problemen veroorzaken. Het lozen van ballastwater is dan ook internationaal gereguleerd. Endress+Hauser zal op Marine & Offshore Automation 2013 ingaan op het efficiënt automatiseren van het ballastwaterbehandelingsproces.

Johan Blom zal laten zien hoe zo’n meetproces scheepseigenaren helpt te voldoen aan de standaarden van de International Maritime Organisation (IMO). Het systeem van Endress+Hauser optimaliseert de efficiency van de verschillende technologieën die worden toegepast bij dit proces. Zo worden mechanische, fysieke en chemische technologieën gebruikt, om de kwaliteit van het water te kunnen waarborgen. Een goede afstemming levert een grote efficiencyslag voor behandelingsprocessen op.

Ook in offshore-applicaties spelen vloeistoffen een belangrijke rol, bijvoorbeeld bij het winnen van olie op zee. In het verleden moesten de mechanische flowmeters die dit proces meten op land worden gekalibreerd. Door toepassing van ultrasone en magnetisch inductieve flowmeters wordt ruimte op het platform gecreëerd en wordt de efficiency verhoogd aangezien er minder kalibratiesystemen nodig zijn. Dick Laan zal namens Krohne Nederland meer over dit onderwerp vertellen.

Netwerken aan boord

Systemen aan boord moeten ieder moment in staat zijn met elkaar te communiceren via bijvoorbeeld ethernet-, bus- en glasvezelkabels. FELTEN Wire & Cable Solutions BV zal tijdens Marine & Offshore Automation inzicht geven in de voorwaarden en veiligheidseisen waaraan marine-gecertificeerde kabels moeten voldoen.

Door de mogelijkheden van industriële automatiseringskabels en dedicated kabels te combineren kan voor iedere specifieke situatie een passende oplossing geboden worden. Maurice Felten (FELTEN Wire & Cable Solutions) zal in zijn presentatie laten zien welke kabels er zijn en in welke situaties die  kunnen worden gebruikt.

Veiligheid en beschikbaarheid zijn uiteraard van groot belang bij deze kabels, zeker bij gebruik op zee. Een netwerk redundant maken is voor de veiligheid en beschikbaarheid een goed middel, aangezien steeds meer besturingen aan boord door middel van netwerken worden gerealiseerd. Bas de Koningh, product manager Smart Network Infrastructure bij Harting, zal met een live demo en praktijkvoorbeelden tonen hoe dit kan worden uitgevoerd.