Nadruk maritieme innovaties ligt op brandstofbesparing

Drie bedrijven zijn genomineerd voor de HME Maritime Innovation Award 2013, het zijn Veth Propulsion, Van Oossanen Naval Architects en Kranendonk Production Systems. De Award wordt 31 oktober uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala 2013 in De Broodfabriek te Rijswijk.

Nadruk maritieme innovaties ligt op brandstofbesparing
  • Drie genomineerden HME Innovation Award
  • Robotbouwer dingt weer mee

Door Hans Heynen
Veth Propulsion uit Papendrecht is genomineerd met de Veth Hybrid Drive. Deze roerpropeller heeft een diesel- of dual fuel-directe en een diesel of dual fuel-elektrische aandrijving. De asynchrone elektromotor kan tevens als generator worden gebruikt. Deze innovatieve techniek vermindert het brandstofverbruik en werkt kostenbesparend op een eventuele uitlaatgassen nabehandelingsinstallatie.

Hull Vane

De Hull Vane van Van Oossanen uit Wageningen is een brandstofbesparende spoiler voor zeegaande schepen. De spoiler of onderwatervleugel hangt horizontaal in het, langs het achterschip schuin omhoog en naar achteren stromende water. De onder een hoek in de waterstroom hangende vleugel genereert een sterke voorwaartse lift, waarmee op grote motorjachten brandstofbesparingen van gemiddeld 18% worden bereikt. Op grote handelsschepen kan, afhankelijk van de vaarsnelheid, 7 tot 15% brandstof worden bespaard.

Edge Preparation System

Robotbouwer Kranendonk uit Tiel is genomineerd met het ‘Edge Preparation System’, een intelligente freesmachine waarmee scheepswerven kunnen voldoen aan de nieuwe IMO-richtlijn om platen met een gladde, afgeronde, rand te leveren in het kader van kwaliteitsborging van schepen. Dat is zonder deze machine een tijdrovend karwei. Het afronden is belangrijk voor de conservering, omdat verf slecht hecht op scherpe randen. Het Edge Preparation System is ontwikkeld in samenwerking met de Japanse scheepswerf Mitsui Engineering and Shipbuilding.

Kranendonk was vorig jaar genomineerd met de gerobotiseerde Pipe Shop, het eerste robotsysteem ter wereld dat flenzen en buizen automatisch assembleert, van CAD-tekening tot op maat gelaste buis. Dit robotsysteem brengt de cyclustijd van een te produceren buis terug van vier manuren naar acht minuten.

Prestigieuze prijzen

De HME Maritime Innovation Award wordt jaarlijks toegekend aan de meest innovatieve maritieme toeleverancier in Nederland. Tijdens het Maritime Awards Gala worden ook de KNVTS Schip van het Jaar Prijs, KVNR Shipping Award, de VNSI Wim Timmersprijs en de Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs uitgereikt.

Nadruk maritieme innovaties ligt op brandstofbesparing | Schuttevaer.nl

Nadruk maritieme innovaties ligt op brandstofbesparing

Drie bedrijven zijn genomineerd voor de HME Maritime Innovation Award 2013, het zijn Veth Propulsion, Van Oossanen Naval Architects en Kranendonk Production Systems. De Award wordt 31 oktober uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala 2013 in De Broodfabriek te Rijswijk.

Nadruk maritieme innovaties ligt op brandstofbesparing
  • Drie genomineerden HME Innovation Award
  • Robotbouwer dingt weer mee

Door Hans Heynen
Veth Propulsion uit Papendrecht is genomineerd met de Veth Hybrid Drive. Deze roerpropeller heeft een diesel- of dual fuel-directe en een diesel of dual fuel-elektrische aandrijving. De asynchrone elektromotor kan tevens als generator worden gebruikt. Deze innovatieve techniek vermindert het brandstofverbruik en werkt kostenbesparend op een eventuele uitlaatgassen nabehandelingsinstallatie.

Hull Vane

De Hull Vane van Van Oossanen uit Wageningen is een brandstofbesparende spoiler voor zeegaande schepen. De spoiler of onderwatervleugel hangt horizontaal in het, langs het achterschip schuin omhoog en naar achteren stromende water. De onder een hoek in de waterstroom hangende vleugel genereert een sterke voorwaartse lift, waarmee op grote motorjachten brandstofbesparingen van gemiddeld 18% worden bereikt. Op grote handelsschepen kan, afhankelijk van de vaarsnelheid, 7 tot 15% brandstof worden bespaard.

Edge Preparation System

Robotbouwer Kranendonk uit Tiel is genomineerd met het ‘Edge Preparation System’, een intelligente freesmachine waarmee scheepswerven kunnen voldoen aan de nieuwe IMO-richtlijn om platen met een gladde, afgeronde, rand te leveren in het kader van kwaliteitsborging van schepen. Dat is zonder deze machine een tijdrovend karwei. Het afronden is belangrijk voor de conservering, omdat verf slecht hecht op scherpe randen. Het Edge Preparation System is ontwikkeld in samenwerking met de Japanse scheepswerf Mitsui Engineering and Shipbuilding.

Kranendonk was vorig jaar genomineerd met de gerobotiseerde Pipe Shop, het eerste robotsysteem ter wereld dat flenzen en buizen automatisch assembleert, van CAD-tekening tot op maat gelaste buis. Dit robotsysteem brengt de cyclustijd van een te produceren buis terug van vier manuren naar acht minuten.

Prestigieuze prijzen

De HME Maritime Innovation Award wordt jaarlijks toegekend aan de meest innovatieve maritieme toeleverancier in Nederland. Tijdens het Maritime Awards Gala worden ook de KNVTS Schip van het Jaar Prijs, KVNR Shipping Award, de VNSI Wim Timmersprijs en de Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs uitgereikt.