Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Semper Fi bespaart 18% brandstof

ROTTERDAM

Een brandstofbesparing van 18% en emissiereducties variƫrend tussen de 80 en 100%. Dat zijn de resultaten van het dieselelektrische binnenvaartschip Semper Fi die eigenaar Wilco Ooms van Carpe Diem Shipping 4 juli tijdens een presentatie heeft bekendgemaakt.

1 / 1
Semper Fi bespaart 18% brandstof

Semper Fi bespaart 18% brandstof

Ten opzichte van het ms Carpe Diem, een schip met vergelijkbare afmetingen, laat de Semper Fi een reductie van 83% zien in de uitstoot van stikstofoxide (NOx). De uitstoot van koolwaterstof (HC) wordt met 99% gereduceerd en de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en fijnstof met respectievelijk 85 en 93%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Boy Sulzer

    Typisch stasaltje :slager die zijn eigen vlees keurt.
    Er wordt bespaart,maar tegenover wie
    Er vaart geen Semper Fi Copy met Diesel- Gear box schroef aandrijving. Dus tgaat de vergelijking een beetje mank.
    M;aar toch leuk om weer even in de media te staan , kun je straks ook bij Pauw enb witteman bij schuiven

  • G Fongers

    Geachte,
    Semper Fi project.
    De vergelijking met een vergelijkbaar schip in afmetingen , genoemd is de“Carpediem “ loopt mank.
    De constatering dat er vooruitgang is geboekt t.o.v een vergelijkbare situatuatie is een fact , maar dat is het dan.
    Wil je nw techniek verdedigen kom dan met een vergelijking met een eveneens nw ontwerp maar bv op oude leest geschoeid .
    Project 1
    3 geoptimaliseerde, zoals genoemd auto motoren, met generatoren – een kast electronica – Electromotoren – Z drive – Schroef Z drive Contra rotating .

    Project 2
    1 Diesel motor – vertragings keerkoppeling – schroef .
    Ook dit project geoptimaliseerd op alle componenten.

    Project 2 geeft een beter resultaat ,
    op verschillende gebieden.
    We hebben het dan over de werkelijke kosten gerekend voor het mogelijke ondersteunings programma.
    Wanneer de electrische installatie niet gebruikt kan worden voor andere activiteiten naast voortstuwing zal Project 2 de meest gunstige t.o.v project 1 , resultaten geven .
    Alleen al de overbrengings verliezen van de electrische installatie ,electromotoren bv in deellast hebben minder rendement, zijn niet verwaarloosbaar.
    Voor zover , in het kort.

    m vr gr Georg Fongers

  • W. van der Molen

    Hoi Wilco,
    Gefeliciteerd !
    Groeten, Willem van der Molen

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook