Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

De vleugelvlucht van de Triade

Deventer

Schippers conservatief? Integendeel. Ze behoorden tot de allereersten met een mobiele telefoon en omarmden al snel innovaties zoals radar, automatische piloot en boegschroef. Ook nu, met de LNG-revolutie, zijn ze koplopers. Maar de scheepsschroef vervangen door een vleugel?

1 / 3
De vleugelvlucht van de Triade

De vleugelvlucht van de Triade

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Boy Sulzer

    Hoe was de noodstop? Na de Whale Tale en een met vel trom geroffel op een scheepvaarbeurs aangekondigde Whale tale 2.0 van een een bekende schroeven fabrikant ut /Zaltbommel, is het niet verwonderlijk dat ondernemers een wat afwachtende houding aan nemen. En dan nu d duurtest continu in de erts race op Schwelgern . met een paar proef ritjes in Lapland om ook winterse conditie’s te testen.

  • Mario Noldes

    Gefeliciteerd.
    De Triade gaat vooruit. Dit is namelijk het enigste wat ik lees. Er worden vage eenheden gebruikt als “vlotjes” en “ontwerpsnelheid”(van een spits????) maar geen concrete cijfers. Ook de opmerking “” minstens zo goed als een scheepsschroef” beloofd niet veel goeds. Ik lees dan dat er door fine tuning 50 % rendement winst gehaald moet worden. Knap. Ook van het foto materiaal raak ik niet overtuigd. Nergens een Triade met een flinke broes voor de kop.
    Daarbij komt nog dat ik de nul meting voor dit project op zijn minst twijfelachtig vind. De Triade is gebouwd in 1931, en er is sinds die tijd niets of niet veel aan de verbetering van de aandrijflijn gedaan. Waarschijnlijk nog niet eens een NIEUWE schroef. Bouw bij minstens 50 % van de spitsen er een nieuw achterschip aan, en je hebt al een verbetering van 25 %. Hang er dan nog een goed uitgerekende schroef en buis aan en je hebt werkelijk 50 %. Dus om de verbetering die er zou komen voor 100 % op het konto van de O-Foil te zetten gaat mij wat ver.
    Ik ben niet te beroerd om hier wel wat exacte gegevens neer te zetten.
    De So Long, casco nog orgineel, wel een nieuwe tunnel met WĂ€rtsila HR buis en nieuwe schroef ( en dit alles zelf betaald 😉 ). 30 % minder brandstof bij gelijke snelheid. Er was 34 % uitgerekend.
    Geladen opvarend met 5,00 meter in Ruhrort, diepgang 1,9 meter, brandstof verbruik 30 liter (nog geen 110 KW) per uur, 7 kmh gemiddeld van Emmerich naar Neuss. Als de Triade mij met dezelfde diepgang voorbij komt krijgen zowel de heer Bathoorn, als de twee ontwerpers een fles champagne.
    De opmerking van de heer Bathoorn over het lawaai kloppen misschien voor zijn schip, maar die van mij voldoet (of zit er héééél dichtbij) aan de nieuwe SI eisen voor dagvaart. En ik ben absoluut niet de enigste. Ik kan in de opvaart nog makkelijk praten vanuit de stuurhut met iemand die in de keuken staat (en die is niet in de stuurhut)

    Ik ben absoluut niet tegen innovatie, maar ik zie dit project nog niet als een succes. Als het ze lukt om 5 % ten opzichte van een goed uitgerekende schroef te halen staat vandaag nog rederij Maersk op de stoep, want voor hun scheelt dat bij de Emma dan 1000 liter PER UUR.

    G.M. Noldes
    m/s So Long

    ps ben benieuwd of ze champagne lusten 🙂

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook