EBU steunt Bashir (SP): EU-motorenrichtlijn alleen voor nieuwe schepen

De nieuwe Europese motorenrichtlijn, die in 2016 of 2017 van kracht wordt voor de binnenvaart, moet uitsluitend gelden voor nieuwe schepen en nieuwe motoren. De bestaande vloot moet – zoals in andere sectoren – hiervan worden uitgesloten.

Dat is de reactie die de Europese Binnenvaart Unie (EBU) geeft op schriftelijke vragen van het SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir aan minister Melanie Schultz (Infrastructuur). Al tijdens het EBU-seminar ‘Greening the Corridors’ op 10 april in Brussel werd duidelijk dat het oplossen van de economische problemen waarmee de binnenvaart kampt, momenteel belangrijker dan een verdere vergroening van de sector.
Absurde verplichting
Bashir wil van minister Schultz weten wat zij vindt van de plannen van de Europese Commissie om de nieuwe motorenrichtlijn ook voor bestaande schepen te laten gelden. ‘Deelt u de mening dat het, mede in het licht van de crisis, absurd is om schippers te verplichten voor 2020 een nieuwe motor aan te schaffen voor een bestaand schip en dat het logischer is dat deze richtlijn alleen gaat gelden voor nieuwbouw? Zo ja, wat gaat u er aan doen om dit zo snel mogelijk kenbaar te maken bij de Europese Commissie? Indien nee, hoe gaat u dat uitleggen aan de vele schippers die nu het hoofd al niet meer boven water kunnen houden?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EBU steunt Bashir (SP): EU-motorenrichtlijn alleen voor nieuwe schepen | Schuttevaer.nl

EBU steunt Bashir (SP): EU-motorenrichtlijn alleen voor nieuwe schepen

De nieuwe Europese motorenrichtlijn, die in 2016 of 2017 van kracht wordt voor de binnenvaart, moet uitsluitend gelden voor nieuwe schepen en nieuwe motoren. De bestaande vloot moet – zoals in andere sectoren – hiervan worden uitgesloten.

Dat is de reactie die de Europese Binnenvaart Unie (EBU) geeft op schriftelijke vragen van het SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir aan minister Melanie Schultz (Infrastructuur). Al tijdens het EBU-seminar ‘Greening the Corridors’ op 10 april in Brussel werd duidelijk dat het oplossen van de economische problemen waarmee de binnenvaart kampt, momenteel belangrijker dan een verdere vergroening van de sector.
Absurde verplichting
Bashir wil van minister Schultz weten wat zij vindt van de plannen van de Europese Commissie om de nieuwe motorenrichtlijn ook voor bestaande schepen te laten gelden. ‘Deelt u de mening dat het, mede in het licht van de crisis, absurd is om schippers te verplichten voor 2020 een nieuwe motor aan te schaffen voor een bestaand schip en dat het logischer is dat deze richtlijn alleen gaat gelden voor nieuwbouw? Zo ja, wat gaat u er aan doen om dit zo snel mogelijk kenbaar te maken bij de Europese Commissie? Indien nee, hoe gaat u dat uitleggen aan de vele schippers die nu het hoofd al niet meer boven water kunnen houden?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer