Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Brugalarm voor stuurhuizen

PAPENDRECHT

Jask uit Papendrecht werkt samen met Sensor Partners uit Drunen aan een laser-sensor die waarschuwt als het stuurhuis van een schip de onderkant van een brug dreigt te raken. De brugverkenner of ‘Bridgescout’, zoals de laser-sensor is gedoopt, meet vanaf het dak van het stuurhuis de afstand tot de brug en slaat alarm als het stuurhuis 200 meter voor de brug nog in een te hoge stand staat.

1 / 2
Brugalarm voor stuurhuizen

Brugalarm voor stuurhuizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (9)
  • jozef hompus

    in veel gevallen is haast, domheid of stress de oorzaak. onwetendheid minder. In Zutphen in de opvaart: misschien gaat het net, het ging niet. De brug draait ieder half uur, is dat te lang wachten? In Hasselt: stuurhut zakt niet op het laatste moment. In Obernau effe vergeten dat er nog een voetbrug ligt. In Oberhausen tja de brug is hoger dan 4m50 maar lager dan 5m. In Wanne:de brug is af en toe echt 4m50 en dan is de golf vanaf de sluis de schuldige.. Enz. Ieder maakt fouten, maar er blijven steeds vaker stuurhutten hangen.Daar helpen geen lasers of sensors of peilschalen, de meesten gaan in de fout bij bekende lage bruggen, veel minder voor stroom op een rivier.

  • Nico Evens

    Lijkt een beetje op een 1 april grap. Stel dat iedereen met een dergelijke laser gaat varen dan moeten de kapiteins weer met een lasbril in het stuurhuis gaan zitten om de ogen te beschermen. Op kanalen gebeuren de meeste ongelukken. Brughoogte in een goede database met functionele zoekmachine op slaan liefst offline te gebruiken en een ouderwetse peilschaal 200 m voor de brug. Meten van de hoogte moet je doen /weten voordat je gaat varen.

  • Hendrik H

    Tuurlijk lekker makkelijk he,gewoon optijd op knopje drukken en ff met je kop in de kou staan ,dan heb je die rommel niet nodig.Slaat weer helemaal nergens op Willem met verplichten

  • willem van andel

    Geniale uitvinding. De laatste tijd zitten er steeds meer schepen tegen de brug aan met alle ellende van dien. Als dat ding het echt doet vind ik dat het verplicht moet worden gesteld.

  • S Skipper

    @ Joost,

    Probleem? Tis gewoon een normaal rekensommetje. Je kunt niet op die apparatuur vertrouwen. Wat als ie het niet doet of het op een of andere manier verkeerd aangeeft, zeg je dan tegen de verzekering ja sorry, dat apparaat was in storing of gaf het verkeerd aan?

    Gewoon op safe spelen, een veilige marge aanhouden, en als je het niet vertouwd, niet als een blinde kip op af varen, maar rustig aan en kijken of het past. Dan gebeuren er ook geen ongelukken..!!

  • Joost Oome

    Fijn dat er mensen bezig zijn met een oplossing voor dit probleem. Ga zo door!

  • t m h

    idee is goed, maar werkt niet, ik heb dit naar en aanbieding van jask besproken met mensen uit de deze business, straal van de laser wordt op deze afstand te breed, te veel storingen mogelijk met te veel of weinig alarm ivm reflecteren laser, lagers van de schommel te traag of gevoelig en dan ook nog 15000€ je kan het laten bouwen voor een kwart van deze prijs, ga je goed michel
    Gr Thomas

  • Leo Verburg

    Schip zonder brug alarm vaart tegen brug. Oorzaak : de laser van de tegenvaart verblindde me ……

  • Arjan Verburg

    Bam! Stuurhuis eraf! Hoe kan dat nou? Ehh ja mn alarmpje ging niet af!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook